Har en Voyager 3,8 AWD -00 som lampan för airbag började lysa kort och plinga någon gång ibland de senaste månaderna, först utan att jag hann se vad det var innan den släcktes. Sedan igår lyser den permanent.
Bilen har enligt chassinumret clockspring på recall och byts kostnadsfritt om lampan lyser. Jag har pratat med Hedin Bil som tar 2200:- för felsökning. Är det clockspringen spelar det ingen roll men hur stor är sannolikheten att det är den? Har hittat en hel del inlägg och clockspringen verkar vanlig men det finns även ägare som haft kontaktproblem, rostiga sensorer mm.
Signalhorn och farthållare fungerar perfekt!
Vad skulle ni göra? Är clockspring det mest sannolika så det är värt chansningen att lämna för felsökning? Kan tillägga att jag med ODB2-läsare (ELM327 + Android) inte fått någon felkod men vad jag läst klarar inte enklare felsökning flera problem.
Airbag - Sannolikhet att cklockspring är felet? - Voyager -00
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
- Fyrkrafsarn
- Station Wagon
Airbag - Sannolikhet att cklockspring är felet? - Voyager -00
Senast redigerad av Avenger den fre 12 jun 2015, 15:13, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Flyttade tråden till Voyager-kategorin samt la till årsmodell i rubriken / mvh
Anledning: Flyttade tråden till Voyager-kategorin samt la till årsmodell i rubriken / mvh
Annons
Re: Airbag - Sannolikhet att cklockspring är felet? - Voyager -00
Hej!
Kolla om lampan blinkar till lite om du vrider ratten fram och tillbaka, för att ev. få en indikation om det glappar i clockspring. Jag tycker att någon mer funktion i ratten borde slutat fungera, men det är inte alltid det händer. Fungerar även stereoknapparna (om du har några) på ratten?
Nej precis, det går inte att läsa av Airbag, ABS och mer avancerade koder med en enkel OBD2-läsare, då behöver man helst Chryslers egna instrument som heter DRBIII, som dock även det ansluts till OBD2-porten men som är ett mer avancerat- samt Chrysler-specifikt verktyg.
Det kan dock fungera med ett annat verktyg än just DRBIII vad gäller Airbag och ABS, kolla runt med olika verkstäder och se vad de har, ofta finns det funktioner för detta i deras program som dom har på abonnemang, men då är det främst Airbag och ABS, de brukar inte kunna avläsa andra moduler som är specifika för Chrysler utan då måste man besöka en Chrysler-aukt. verkstad.
Du kan även kolla om det sitter någon kontakt under sätena fram, som möjligtvis glappar, minns inte om det gör det på Voyager av den årsmodellen men det är värt ett försök.
Mvh
Kolla om lampan blinkar till lite om du vrider ratten fram och tillbaka, för att ev. få en indikation om det glappar i clockspring. Jag tycker att någon mer funktion i ratten borde slutat fungera, men det är inte alltid det händer. Fungerar även stereoknapparna (om du har några) på ratten?
Nej precis, det går inte att läsa av Airbag, ABS och mer avancerade koder med en enkel OBD2-läsare, då behöver man helst Chryslers egna instrument som heter DRBIII, som dock även det ansluts till OBD2-porten men som är ett mer avancerat- samt Chrysler-specifikt verktyg.
Det kan dock fungera med ett annat verktyg än just DRBIII vad gäller Airbag och ABS, kolla runt med olika verkstäder och se vad de har, ofta finns det funktioner för detta i deras program som dom har på abonnemang, men då är det främst Airbag och ABS, de brukar inte kunna avläsa andra moduler som är specifika för Chrysler utan då måste man besöka en Chrysler-aukt. verkstad.
Du kan även kolla om det sitter någon kontakt under sätena fram, som möjligtvis glappar, minns inte om det gör det på Voyager av den årsmodellen men det är värt ett försök.
Mvh
- Anders Ason
- Pickup Truck
Re: Airbag - Sannolikhet att cklockspring är felet? - Voyager -00
Hedins ska inte ta betalt en enda krona. Felsökningen är redan gjord av bilen. Har själv råkat ut för samma sak och betalde inget.