Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler Town&Country 4.0L -08 - Köpråd

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
affe76
Minivan

Chrysler Town&Country 4.0L -08 - Köpråd

Hej alla.

Jag är spekulant på en Town&Country 4.0 -08.
Har ingen erfarenhet av dessa bilar mer än vad jag läst här.
Har ni tips och råd som kan vara bra att ta med sig?
Hur är motorn? Läst att just 4.0 är en ny motor för årsmodellen, stämmer det? Är det någon som vet hur den nya modellen står sig mot modellen innan kvalitet mässigt? Är så jäkla sugen att köpa den men vill samtidigt inte förhasta mig. Bilen står i Ystad och finns på blocket.
Har läst massor av det många skrivit här inne men inte hittat något om just denna motorn.

Affe
Senast redigerad av Avenger den mån 22 jun 2015, 12:07, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: La till ordet "Köpråd" i rubriken / mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Chrysler Town&Country 4.0L -08 - Köpråd

Tjena Affe!

Kul att du tittar på en Town & Country.

Ja precis, 4.0 V6:an är ny för denna generation av Town & Country, dock blev den inte långlivad då den prisvärda Pentastar-motorn (3.6 V6) kom att bli den motor som tog över helt och hållet.

4.0-motorn härstammar inte ifrån de tidigare mest populära motorerna i Voyager, nämligen 3.3 V6 och 3.8 V6, utan 4.0:an kommer ifrån de V6-motorer som återfinns i bland annat Chrysler Vision, Chrysler 300M, Chrysler 300C, Dodge Charger, Dodge Challenger osv. (sitter 3.5:or i de flesta av dessa men de fanns även som 3.3 på 90-talet osv., i t ex. Chrysler Vision, Dodge Intrepid.. (ej samma 3.3 som den som sitter i Voyager)). Källa, Wikipedia på länken: https://en.wikipedia.org/wiki/Chrysler_SOHC_V6_engine

Absolut inget fel på 4.0-motorn, dock har den kamrem som den motorfamiljen har i övrigt, och den bytes vart 8,5 år eller vid 17 tusen mil (går att läsa i instruktionsboken som finns att hämta kostnadsfritt på Chrysler.com under menyn "Owners"). Om du läser artikeln ovan (på Wikipedia) så kan du också se att 4.0-motorn inte klarar av ett kamremshaveri, då är motorn tyvärr körd, dock är det så med de flesta bilar, byter man remmen som man ska så är det ingen fara.

De legendariska 3.3/3.8-motorerna i tidigare Voyagers (sitter även 2008 och framåt ett par år) har kamkedja.

Kan inte tänka mig några särskilda fel på bilen, det mesta bör vara "solid" om inte tidigare ägare kört den helt galet.

Kolla alltid upp historiken, särskilt så att miltalen stämmer (även vad gäller svensksålda bilar men särskilt nu då bilen är import), jag hade dragit en CARFAX för att se så att bilen inte varit med om några olyckor i USA. Går säkert att kolla upp det manuellt också genom att kontakta resp. myndighet och jämföra miltal osv., men kollar du på många bilar så är det smidigt med ett 1-månadsabonnemang på CARFAX så kan man kolla upp hur många fordon som helst under den tiden.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
affe76
Minivan

Hej Avenger och tack för ett riktigt bra och utförligt svar.
Kamkedja låter ju mkt bättre, blir nog en 3.8 skulle jag tro. Var precis och kollade genom bilen rätt utförligt. Kofångare fram sprucken, säkert pga av parkering mot hög trottoarkant. Skinnet i förarstolen börjat spricka lite. Lite lackskador här och var. Bilen har ju några år på nacken så lite lack mm får man räkna med men det var lite mkt för mig. Sen fick man byta gps:en till Europa versionen, bara det gick på ca 5000kr.
Är jag för känslig eller??

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej igen Affe!

Ja det är lite skönare med kamkedja även om man går miste om 50 hk, dock kan jag tänka mig att förbrukningen även ökar en del hos 4.0-motorn i och med 250 hk.

En 3.8 med 200 hk är dock gott och nog tycker jag, det är rejäl fart i bilen!

Även om du väljer en svensksåld Voyager så är bilen monterad i Nordamerika, de tidigare Europasålda bilarna var tillverkade i Österrike men sedan nya generationen 2008 så tillverkas allihopa i Nordamerika.

Läs gärna mer om Town & Country på Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Chrysler_Town_%26_Country

..där kan du även se att 3.3-motorn har den äldre 4-stegade lådan medans 3.8 och 4.0 osv. har den 6-stegade automaten, så välj antingen en 3.8 eller 4.0 även om det absolut inte är något fel på den 4-stegade lådan, men man får lite bekvämare gång och mindre förbrukning med den nyare lådan.

Titta även efter de andra USA-sålda modellerna som heter Dodge Grand Caravan, det finns det som har minst lika mycket utrustning/lyx som en Town & Country.

Man vill helt klart ha en fräsch bil för de summorna, repor och mindre (mycket små) bucklor får man nog räkna med samt annat slitage, men spruckna plaster och skinnsäten är inte så roligt, det förstår jag.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
affe76
Minivan

Hej Avenger.

Tack än en gång.
Ja, känns som om jag har lagt just den bilen åt sidan nu.
Kollat på blocket och hittat två 3.8:or i Upplands bro. En som gått 9000mil och en Limited som gått 12.000 mil. Den som gått 12.000 mil var med dragkrok och stod bredvid ett hästsläp så det ger lite dåliga vibbar om den nu dragit runt på släp mkt.
Men lådorna från 00 och framåt ska det mig veterligen inte vara problem med. Den 6 växlade är iof helt ny men har inte läst negativt om den.
Ja, roligt att byta bil men samtidigt mkt letande och en del "ångest"..
Men jag har helt klart bestämt mig för en Chrysler Voyager. Och det får bli en beprövad motor som 3.8:an ju är.

Mvh

Användarens profilbild
affe76
Minivan

Fast sätena i bak är lite i minsta laget, den där man kan snurra fåtöljerna verkar ha full size säten så ska försöka hitta en sådan:-)
Jakten fortsätter!

Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Swivel 'N Go =)

Mig veterligen ska det inte vara någon skillnad. Finns väldigt gott om utrymme där bak om man nu inte sitter sju vuxna i bilen, då kan det bli lite trångt.

Det är dock skönt med Stow 'N Go om du brukar lasta i bilen, då slipper du tunga lyft.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
affe76
Minivan

Där har du en poäng:-)

Ångest, ångest!!
Blir till att packa in familjen och åka och prova lite bilar.
Du ska ha stort tack för all hjälp med att reda ut ett och annat som jag funderat på. Nu blir det till att hitta en bil som är välvårdad och fräsch.

Mvh

Skriv svar