Hej
Jag har en 1957 Cheva 3100. Den har framvagn från en Monte Carlo 1980 och bakaxel från en V..vo 740.
Det är skivbromsar runt om. Huvudbromscylinder och bromsservo är från Cheva Van -80 talare, avsett för trummor bak. Bromskraftfördelare, justerbar från Wilwood. Samtliga bromsok och klotsar är nya, bromsskivor begagnade.
Nu till problemet. Bromsarna tar väldigt dåligt.
Jag har testat allt möjligt utan resultat. Nu hoppas jag att någon på forumet kan hjälpa mig.
Huvudbromscylinder och Servo är bytt en gång, för att försäkra mig om att det inte är trasigt.
En tanke har varit att kanske huvudbromscylindern når botten innan oken har fått tillräckligt med olja, men så är inte fallet.
Senaste försöket var att proppa all tillförsel till bakbromsarna för att se om frambromsarna tar bättre då, men det hjälpte inte.
Jag har säkert glömt att beskriva något, men får komplettera efter hand.
Det är bromsproblemet som är enda problemet att lösa innan pickisen är klar för SFRO besiktning.
Problem med bromsar 1957 Cheva 3100
- tomoitomas
- Station Wagon
Problem med bromsar 1957 Cheva 3100
Senast redigerad av Avenger den tis 08 sep 2015, 12:11, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: La till bilmodellen i rubriken / mvh
Anledning: La till bilmodellen i rubriken / mvh
Annons
- tekniknissen1
- SUV
Re: Problem med bromsar
et är nog så att huvudsylindern har för stor radie(arbetande yta) trummor har mindre hjulcylindrar men kompenserar med att trummor har en högre bromsverkan på grund av backarnas stödpunkt ligger på en mindre radie placering en kontaktytan i mellan trumma och belägg. Med andra ord så ska en skivbroms ok ha ett högre arbetstyck för att uppnå samma bromsverkan. Det som är intressant är ok kolvarna yta. och huvud cylinderns kolvyta. differansen i mellan dom ytorna får du utväxlingen på systemet. jag tror att kolvarna är större på en van en på Monte Carlo,s ok och det inebär att dom trycker med mindra kaft mot skivan. kolla vilket borr cylindern på en Monte Carlo har och den som sitter där. Då får du reda på om det är rätt på det.
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
- tomoitomas
- Station Wagon
Hej och stort tack för ditt svar.
Jag har nog kvar Monte Carlo bromscylindern, men den var avsedd för en lutande torpedvägg och därför gick den inte att använda.
Det blir alltså till att byta huvudbromscylinder för att få det att lira. Problemet är att veta vad jag ska byta till? Om jag köper från USA en ny bromscylinder och servo, så är bromsvätskebehållaren av metall. Dvs man ser inte oljenivån och för att få det godkänt, så behövs nivåvakt. Har du nå tips på hur jag kan lösa dessa problem?
Med vänlig hälsning, Tomas
Jag har nog kvar Monte Carlo bromscylindern, men den var avsedd för en lutande torpedvägg och därför gick den inte att använda.
Det blir alltså till att byta huvudbromscylinder för att få det att lira. Problemet är att veta vad jag ska byta till? Om jag köper från USA en ny bromscylinder och servo, så är bromsvätskebehållaren av metall. Dvs man ser inte oljenivån och för att få det godkänt, så behövs nivåvakt. Har du nå tips på hur jag kan lösa dessa problem?
Med vänlig hälsning, Tomas
- tekniknissen1
- SUV
Jag hade nog titta på en huvudcylinder och servo rån en Volvo biligt och funkar bra och du får tag i delar lätt. och även vid ombyggnaden med pendalsället så det passar.Då kan du även koll mot volvo oken om du har rätt yta (borr) i oken.
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
- tomoitomas
- Station Wagon
Hej
Nu har jag monterat bromsservo och huvudbromscylinder från en Volvo 740. Det funkar klockrent, äntligen kan jag bromsa ordentligt!
Tack igen för hjälpen.
Nu har jag monterat bromsservo och huvudbromscylinder från en Volvo 740. Det funkar klockrent, äntligen kan jag bromsa ordentligt!
Tack igen för hjälpen.