Hej
För några veckor sedan blev jag med en Sebring 2,7 -05 som gått lite över 20 000.
Är så här långt mycket nöjd och barnsligt förtjust i att den är champagnefärgad! Dessutom är det en av få Sebrings jag sett som faktiskt har drag vilket är ett måste för mig - bo i hus mitt i skogen och ha en bil utan drag funkar inte och så länge ungarna vill följa med på semestern så får jag vänta med att skaffa pickis!
Och även om jag har trivts himla bra i min Stratus så är det väldigt skönt att ha en bil som är större, har aldrig riktigt gillat att köra små bilar.
Med bilen följde det 16" plåtfälgar för vinterdäck och dessa är så rysligt fula att till och med jag reagerar på det (vanligtvis är jag nöjd bara fälgen inte ramlar av bilen).
Till Stratusen köpte jag svarta 15" plåtfälgar och har förgäves försökt lista ut om dom går att använda på Sebringen. När jag köpte de svarta pratade killen på däckfirman om att Stratusen har en "udda inpressning", vet inte riktigt vad det innebär och lyckades inte lista ut vad det "udda" var i jämförelse med.
Innan jag tar ett hjul med mig och åker till gummiverkstaden för att fråga så tänkte jag kolla om någon här vet om:
a) 16" är att föredra på Sebring eller om det funkar med 15" fälg öht? och
b) om det isf går att använda Stratusfälgarna?
Tidigare ägare har servat bilen själv de senaste åren så jag tänkte lämna in den på min verkstad för en fullservice så vet jag att allt är kollat.
Är det något annat jag bör tänka på att kolla upp?
Mvh C
Fälg till Sebring
Annons
Re: Fälg till Sebring
Grattis till nya bilen!
Sebring bygger på samma plattform som Stratus så storleken är densamma i princip.
Skönt att du är nöjd med den!
Just nu antar jag att du kör på aluminiumfälgar under sommaren? =) Men att du vill ha dina egna plåtfälgar till vintern?
Bilarna (Stratus och Sebring) är nästan identiska vad gäller det mesta så även fälgar osv. passar rakt av, det ska inte vara några problem mig veterligen.
15-tum ska fungera, det har jag kört på om jag minns rätt, ser dock lite litet ut.
Vet ej vad de menar med "udda", kör på fälgar som suttit på en Golf (17-tum, Dotz) och det fungerar kanonbra, men jag fick använda centrumringar då navet var lite större, men det är mycket vanligt om det inte är originalfälgar man använder.
Se till så att verkstaden använder korrekt olja till motorn, den som står i instruktionsboken. Vid cirka 20 000 mil så tror jag även det är dags för byte av automatlådeoljan om man ska gå efter boken, dock är det många som kör på den mycket längre än så (10 000 mils intervall) och inte byter överhuvudtaget, bägge kan ha sina för- och nackdelar beroende på hur bilen körts. Man bör dock nästan aldrig "spola" automatlådan och byta all olja, då detta kan vara mer negativt än positivt, om man nu inte vill prova rädda en låda som redan går dåligt. Använd alltid ATF+4-certifierad olja och ingenting annat (det måste stå ATF+4 på förpackningen, dvs. att oljan uppfyller de kraven).
Mvh
Sebring bygger på samma plattform som Stratus så storleken är densamma i princip.
Skönt att du är nöjd med den!
Just nu antar jag att du kör på aluminiumfälgar under sommaren? =) Men att du vill ha dina egna plåtfälgar till vintern?
Bilarna (Stratus och Sebring) är nästan identiska vad gäller det mesta så även fälgar osv. passar rakt av, det ska inte vara några problem mig veterligen.
15-tum ska fungera, det har jag kört på om jag minns rätt, ser dock lite litet ut.
Vet ej vad de menar med "udda", kör på fälgar som suttit på en Golf (17-tum, Dotz) och det fungerar kanonbra, men jag fick använda centrumringar då navet var lite större, men det är mycket vanligt om det inte är originalfälgar man använder.
Se till så att verkstaden använder korrekt olja till motorn, den som står i instruktionsboken. Vid cirka 20 000 mil så tror jag även det är dags för byte av automatlådeoljan om man ska gå efter boken, dock är det många som kör på den mycket längre än så (10 000 mils intervall) och inte byter överhuvudtaget, bägge kan ha sina för- och nackdelar beroende på hur bilen körts. Man bör dock nästan aldrig "spola" automatlådan och byta all olja, då detta kan vara mer negativt än positivt, om man nu inte vill prova rädda en låda som redan går dåligt. Använd alltid ATF+4-certifierad olja och ingenting annat (det måste stå ATF+4 på förpackningen, dvs. att oljan uppfyller de kraven).
Mvh