Startmotor/solenoid problem trans sport 03
Startmotor/solenoid problem trans sport 03
Hej! Helt ny på forumet. Tänkte höra om någon här har varit med om samma problem som jag har fått på min TS. Vid färd så kan det plötsligt börja "skrika" låta illa som f.n . Sen dör bilen och man hör hur solenoiden står och klickar även efter att jag har vridit av tändningen. Vilket resulterar i att batteriet töms på nolltid.
Annons
Re: Startmotor/solenoid problem trans sport 03
Om startmotorn aktiveras när motorn är igång så brukar det bli ett skrik. Eftersom solenoiden håller på och slår när motorn är avstängd så har du nog felet där. Sedan är ju frågan varför den gör så, börja med att kolla tändningslåset och kablaget dit
Skickat från min iPad med Tapatalk
Skickat från min iPad med Tapatalk
Det var det jag var rädd för, jag hadde nästan hoppats på att det var startmotorn. Elfel är aldrig roligt. Tack för svar.
Har du kollat relät till startmotorn?
Mvh
Mvh
Nej! Vart kan den tänkas sitta? Måste nog införrskaffa en verkstadshandbok. 
Vet tyvärr inte vart det sitter i den bilen, men är det inte i säkringsboxen i motorrummet så kan du följa kablaget från startmotorn så sitter det säkert monterat någonstans i närheten.
Jag kom att tänka på en till sak, även om tändningslåset är något fel på och därmed aktiverar startmotorn så ska startmotorn inte fungera i något annat läge än PARK eller NEUTRAL, och jag uppfattade det såsom att startmotorn ibland går igång när du kör bilen?
Mvh
Jag kom att tänka på en till sak, även om tändningslåset är något fel på och därmed aktiverar startmotorn så ska startmotorn inte fungera i något annat läge än PARK eller NEUTRAL, och jag uppfattade det såsom att startmotorn ibland går igång när du kör bilen?
Mvh
Japp det stämmer! Helt plötsligt så skriker det till 15-20 sekunder sen dör bilen då hör man hur solenoiden drar hela tiden "klick klick klick........... Så fortsätter det tills batteriet är helt tomt. Det har inträffat fyra gånger totalt. Första gången var för 14dagar sedan sen 2gånger i lördags och en gång i går (söndag)
Startrelät sitter nedanför/framför batteriet vid kylaren. Det aktiveras genom att det jordas av PCM, som i sin tur får signal från tändningslåset.
PCM sitter i luftrenarburken till vänster i motorrummet. Eftersom bilen dör också så känns det misstänkt, kolla kablar, kontaktdon och jordpunkter.
Du har fått ett PM med länk till verkstadsmanualen, där bland annat elschema finns.
Tänkte på om relät är defekt och aktiveras av sig själv, har hänt för mig, dock inte vad gäller just ett relä till startmotorn. Men som sagt mysko att motorn stängs av, den punkten missade jag.
mvh
mvh
Tack för alla svar, tips och råd. Bara att läsa på och ge sig ut och demonter bilen. Om det är av intresse så kan jag skriva, om och när jag hittar felet/felen. Jeke
Självklart vill vi veta hur det går
Lyckats hitta felet. Startreläet tyckte att"startmotorn/solenoiden behöver ström, vi skickar dit MYCKET ,hela tiden då är jag helt säker på att motorn startar." Så nu sitter reläet på läktaren och får inte vara med i matchen något mer. Tack för hjälpen 
Skönt att det löste sig.
Mvh
Mvh