Hejsan!
Försökt hitta någon bra guide hur man luftar kylsystemet på en dodge magnum 5.7l -05 men utan resultat..
Finns det någon här som kan hjälpa med detta?
Har bytt vattenpump och skulle behöva få ur luft..
Tacksam för hjälp.
Hur luftar jag kylsystemet dodge magnum 5.7l
Hur luftar jag kylsystemet dodge magnum 5.7l
IF YOU CAN'T DODGE IT , RAM IT!
Annons
Re: Hur luftar jag kylsystemet dodge magnum 5.7l
Tjena.
Sitter det en insex-skruv/bult bredvid thermostathuset? Testa lätta på den isåfall.
Källa: http://www.chargerforumz.com/showthread.php?t=153755
Sitter det en insex-skruv/bult bredvid thermostathuset? Testa lätta på den isåfall.
Källa: http://www.chargerforumz.com/showthread.php?t=153755
Ram 2500 Cummins 2005
Kom ihåg att använda exakt storlek på insexnyckeln så att du inte rundar skruven. Du kommer troligtvis också behöva värma upp skruven då den sitter med gänglåsning (gissar jag på).
All luft kommer nog inte ut via luftningen men efter ett par körningar så har resterande luft försvunnit varav du får fylla på allteftersom du ser att det behövs.
Mvh
All luft kommer nog inte ut via luftningen men efter ett par körningar så har resterande luft försvunnit varav du får fylla på allteftersom du ser att det behövs.
Mvh
Joo jag har haft upp den bulten men antar att jag gjort på fel sätt..
När / hur ska jag öppna på den bulten?:)
Och ska jag ta bort den helt eller?
När / hur ska jag öppna på den bulten?:)
Och ska jag ta bort den helt eller?
Egentligen skulle du skruvat ur den helt innan du fyllde glykol. Och fyllt tills det rinner ut ur hålet. Sen skruva in skruven igen och fylla upp resten.
Ram 2500 Cummins 2005
Ah i see! Men det är väl inte försent att göra så än?
Nivån ligger just nu en bit under MIN så måste ju i med ganska mycket mer?
Om jag Tar bort den bulten nu och häller i glykol tills det börjar komma ur därifrån och sen drar dit bulten igen?
För nu när jag öppnar kommer det ingen glykol ut..
Vad / hur ska jag göra efter det? Läst så jävla mycket på olika forum så har bara blivit mer förvirrad hehe..
Skulle uppskatta om någon kunnig kunde göra en "GUIDE på hur man går till väga steg för steg... Kanske något du kan ge lite snabbt Didde91?
Nivån ligger just nu en bit under MIN så måste ju i med ganska mycket mer?
Om jag Tar bort den bulten nu och häller i glykol tills det börjar komma ur därifrån och sen drar dit bulten igen?
För nu när jag öppnar kommer det ingen glykol ut..
Vad / hur ska jag göra efter det? Läst så jävla mycket på olika forum så har bara blivit mer förvirrad hehe..
Skulle uppskatta om någon kunnig kunde göra en "GUIDE på hur man går till väga steg för steg... Kanske något du kan ge lite snabbt Didde91?
Ja det lär väl gå att ta ur bulten och fylla upp tills det rinner ut där. Sen fylla upp resten.
Sen kan du väl ställa dej i ordentligt motlut med bilen och ta av kylarlocket med motorn igång tills termostaten öppnar och klämma på kylarslangarna och varva bilen lite så det blir bra snurr på vattenpumpen. Gör det tills det inte kommer några luftbubblor eller vattennivån inte sjunker. (Håll koll på tempen samtidigt)
Sen är det bara kolla vattennivån innan du ska köra i några dagar och ev. fylla om det fattas.
Gissar att du har en vattenreservoar i bilen också. Se till att nivån är på max i den hela tiden så ska kylsystemet fyllas av sej själv när eventuell luft försvinner ur systemet medans du kör.
Tror du gör det krångligare än vad det egentligen är
Inte för att jag är någon mekaniker, men jag hade gjort så
Sen kan du väl ställa dej i ordentligt motlut med bilen och ta av kylarlocket med motorn igång tills termostaten öppnar och klämma på kylarslangarna och varva bilen lite så det blir bra snurr på vattenpumpen. Gör det tills det inte kommer några luftbubblor eller vattennivån inte sjunker. (Håll koll på tempen samtidigt)
Sen är det bara kolla vattennivån innan du ska köra i några dagar och ev. fylla om det fattas.
Gissar att du har en vattenreservoar i bilen också. Se till att nivån är på max i den hela tiden så ska kylsystemet fyllas av sej själv när eventuell luft försvinner ur systemet medans du kör.
Tror du gör det krångligare än vad det egentligen är
Inte för att jag är någon mekaniker, men jag hade gjort så
Ram 2500 Cummins 2005