Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

oljetryck 350tbi

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
stekke
Station Wagon

oljetryck 350tbi

Tjena.
Jag har en 89 2500 silverado med 350 tbi snurra och 12000 välservade mil på sig som införskaffades för ett halvår sedan.
Nu till problemet sen jag köpte bilen har oljetrycksmätaren börjat visa lägre och lägre oljetryck allt eftersom.
Från början låg den på 200 kpa på tomgång med varm motor. Idag försvinner nålen och check guages lampan lyser med varm motor, minsta lilla jag gasar till så stiger oljetrycket till 150-200 kpa. Är den kall ligger den på 150-200 kpa på tomgång.
Öppnar jag oljepåfyllningslocket på tomgång eller på högre varv så stänker det inte nå olja under ventilkåpan, men allt har oljefilm på sig vad jag kan känna å se. Ska de vara så, fått för mig att de ska stänka runt en del?
Den är servad för några hundra mil sedan med olja och filter, inge spån eller missfärgning i oljan.
Motorn går i övrigt klockrent utan missljud och vibrationer, känns pigg å fräsch vid gaspådrag.
Finns de någon som har något förslag? Kan de vara bara mätarn som börjar bli trött? Kan jag koppla in en analog mätare nånstans och kontrollmäta med?
Tack på förhand.
Annons
Användarens profilbild
stekke
Station Wagon

Re: oljetryck 350tbi

Eftersom jag har tålamod som en lillpöjk som väntar på tomten så for jag till stan och köpte en sats för att mäta motoroljetryck idag.
Väl hemma så rev jag bort givarn bakom fördelaren och satte dit mätklocka. Det visade sig att oljetrycket låg på strax över 100 kpa på tomgång med varm motor och 200 med ytterst lite varv.
Det konstiga var att bilens mätare fortfarande gav utslag som förut fasten givarn var urkopplad. finns det två givare? Eller är jag helt ute och cyklar?
Mvh
Skriv svar