Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Växellåda Chevrolet venture -01

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Simon_87
Minivan

Växellåda Chevrolet venture -01

Hej.
Förra veckan köpte vi en venture. Provkörde den. Gick bra tyckte jag. Vi körde hem den. Och kört med den i veckan. Men nu ikväll när vi körde så när den var kall växlade den bra och mjukt men sen när den blev varm växlade den hårt och ryckigt. Vad skulle det kunna vara för fel? Är det farligt för bilen att köra med den?
// Simon
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Växellåda Chevrolet venture -01

Det är ett vanligt fel med 4t65e. En solenoid i lådan kärvar vilket gör att kontrolldatorn sätter högsta tryck för att kompensera och då slår den i växlarna. Man kan byta solenoiderna genom att släppa ner motorpaketet lite så att det går att ta bort kåpan på vänstersidan.

Ofta kan det hjälpa med ett oljebyte ev i kombination med tillsatsmedel för att mjuka upp solenoiderna.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Har du börjat med att kontrollera oljenivån i lådan?

Detta görs när motorn är varm och står på tomgång på plan mark. Innan du kontrollerar nivån så ska du även bläddra igenom varje växelläge och göra ett paus i 2-3 sek (i varje läge), dvs. bläddra igenom PRND.. och avsluta i PARK eller NEUTRAL när du kontrollerar nivån. Glöm inte att motorn ska vara igång samt varmkörd i ca 20 minuter.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Simon_87
Minivan

Okej.
Nej funderade på hur man skulle göra för att kontrollera nivån. Ska kolla nivån. Tack för tipsen. Är det farligt för lådan att köra med bilen?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Jag vet inte hur pass snabbt den slänger i växlarna då jag inte kört bilen men det blir helt klart ett större slitage än normalt på automatlådan.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

En bekant körde 3 år tror jag det var med det här problemet innan lådan rasade. Det är nog ingen omedelbar fara men bra att åtgärda så snart som möjligt.
Användarens profilbild
Simon_87
Minivan

Jag tänkte ringa till en verkstad så de får kolla tror jag. Hinner inte riktigt med att skruva med barnen och så. Men är ju skönt om vi kan köra dem till skola och dagis tills vi får en tid.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Finns en tråd nyligen på https://www.facebook.com/groups/896698910371658/ om problemet.

När du ringer till verkstad så tro inte om de säger att lådan måste helrenoveras, det behövs inte. Finns till och med service bulletin från GM om problemet.
Användarens profilbild
Hedlund
Minivan

Har samma problem. Även nyligen gjort en tråd här. Hur svårt är det att byta solonoiderna och hur går man till väga? Finns det ett service-pm hos GMs verkstäder just i detta ärende?
Skriv svar