Chrysler Stratus Cab -1999 - Hög tomgång vid kall motor
Chrysler Stratus Cab -1999 - Hög tomgång vid kall motor
Har en Stratus cab 1999'3000 mil när jag startar så och ger gas pendlar varvet mellan 2000till 4000 i 30 secunder,när motorn blir varm är felet borta, var ska man börja leta.
Senast redigerad av Avenger den fre 22 jul 2016, 23:41, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: La till en mer beskrivande rubrik / mvh
Anledning: La till en mer beskrivande rubrik / mvh
Annons
Re: Chrysler Stratus Cab -1999 - Hög tomgång vid kall motor
Hej!
Vad har du för motor i bilen?
Mvh
Vad har du för motor i bilen?
Mvh
V6 2,5 l , När man startar så går bilen igång direkt varvet lite över 1000 sedan går det ner till 800 , om man sedan ger gas så så går den orent hopar som f-n i varv, känns som om den ej får bensin , tänker på filtret men då skulle den ju vara lika hela tiden, när bilen går upp i temp är problemet borta. Har bara rullat 700 mil dom senaste 7 åren, har provat rengöring för spridare mm.
Lyser motorlampan, får du fram några felkoder?
Mvh
Mvh
Nej ingenting har kört 30 mil idag, utan problem får nog leva med detta och se om det blir permanent fel . Har varit ägare till bilen 3 veckor men vilken bil att åka och köra, jänkarna kan. Tackar så mycket återkommer om det fortsätter,eller något annat man vill fråga om.
Hej igen!
Jag hade börjat med att kika på tomgångsmotorn, men EGR-ventilen, spjällägesgivaren (TPS), fördelaren/tändkablarna, osv. kan också vara orsaken.
Prova att rengöra spjällhuset från ev. sotuppbyggnad, var dock försiktig med packningen mot insuget så att denna följer med hel, när du lossar spjällhuset.
Angående EGR-ventilen så kan du blockera den till insuget (inaktivera den) för att se om det hjälper/avgöra om ventilen är dålig. Gör exempelvis en heltäckande packning av ett mjölkpaket som du monterar där röret från EGR-ventilen går till insuget, du kan förslagvis använda befintlig packning som mall med enda skillnaden att packningen "blockerar" luftflödet helt poch hållet. Du behöver även koppla ur kontakten till EGR-ventilen vilket kommer resultera i en felkod/lysade motorlampa, detta går dock att återställa genom att man lossar batteriet i ca 20 min (se dock till att ha ev. stereokod om din stereo kräver det).
Ja, det är grymt goa bilar att åka i!
Mvh
Jag hade börjat med att kika på tomgångsmotorn, men EGR-ventilen, spjällägesgivaren (TPS), fördelaren/tändkablarna, osv. kan också vara orsaken.
Prova att rengöra spjällhuset från ev. sotuppbyggnad, var dock försiktig med packningen mot insuget så att denna följer med hel, när du lossar spjällhuset.
Angående EGR-ventilen så kan du blockera den till insuget (inaktivera den) för att se om det hjälper/avgöra om ventilen är dålig. Gör exempelvis en heltäckande packning av ett mjölkpaket som du monterar där röret från EGR-ventilen går till insuget, du kan förslagvis använda befintlig packning som mall med enda skillnaden att packningen "blockerar" luftflödet helt poch hållet. Du behöver även koppla ur kontakten till EGR-ventilen vilket kommer resultera i en felkod/lysade motorlampa, detta går dock att återställa genom att man lossar batteriet i ca 20 min (se dock till att ha ev. stereokod om din stereo kräver det).
Ja, det är grymt goa bilar att åka i!
Mvh