Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Spänna parkeringsbromsen - Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD -05

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Callewi
Van

Spänna parkeringsbromsen - Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD -05

:cry: Hej igen!
Snart är det dags för besiktning och då återkommer det tråkiga problemet med parkeringsbromsen. Samma problem varje år. Jag vet att det ska vara självspännande men det funkar aldrig. Hur ska jag göra för att få det att funka? Någon som har en Voyager med en fungerande parkeringsbroms( fotpedalen).
Några bra knep på hur och vad jag ska göra. Jag plockar isär det varje år och smörjer upp och spänner så gott jag kan men det blir aldrig riktigt bra.. det är precis att de godkänner den. Jag brukar byta bromsbeläggen vartannat år inte för att de är slitna bara för att få dit nya och se om det blir bättre. Men det blir det aldrig. :cry:
Mvh
Calle

Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD -05
Senast redigerad av Avenger den fre 14 okt 2016, 00:19, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: La till mer info om bilmodellen / Mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Spänna parkeringsbromsen - Chrysler Grand Voyager 2.8 CRD -05

Tjena Calle!

Ja, det är lite eländigt tyvärr. Om bromsbackarna inuti bromsskivorna är korrekt justerade så ska resten "sköta sig själv" vid pedalstället, dvs. kabelrullen som sitter där i justerar automatiskt parkeringsbromsen.

Det jobbiga är att det inte finns något inspektionshål för stjärnskruven, så att man kan justera med hjulen (eller åtminstone bromsskivorna) monterade, i och med att bromsskivan kan ha slitits inuti vilket betyder att fastän man justerar så att bromsskivan precis går att montera så kan det vara ett spår på insidan = större diameter inuti.

Kontrollera först så att bromsskivorna ser bra ut inuti, annars ska det "bara" vara att lossa bromsskivorna och justera stjärnskruven så att skivan därefter precis går att montera, det ska typ vara ett utrymme på 0,5 mm där det är bredast mellan backarna (diagonalt) och bromsskivans innerdiameter.

På andra bilar där det går att justera med hjulet på så brukar jag skruva på stjärnskruven tills det går att snurra hjulet 1,5-2 varv med handkraft, dock brukar det slitas in lite så man kan få efterjustera om det är nya backar och skivor monterade.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar