Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Bromsproblem C/K 1500

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Sotarn
Station Wagon

Bromsproblem C/K 1500

Har en C/K 1500, dvs en Chevrolet pickup, av årsmodell -88 som jag inte blir klok på. Föregående ägare har bytt alla bromsrör, slangar och ok fram. Efter luftning så tändes enligt honom bromslampan. När jag körde hem bilen konstaterade jag att jag bara hade bromsar bak och efter lite vidare koll så kom jag fram till att bromskraftfördelaren fastnat. Bytte således den och nu har jag bromsar även fram men lampan lyser och de går liksom inte tillbaka direkt utan tar nån sekund. Är jag helt ute och cyklar om jag gissar på att huvudcylindern är kass? Lampan lyser även om jag tar loss kontakten på bromskraftsfördelaren så felet är ju nån annanstans. Sitter en liten box vid sidan till höger i bildBild dit det bl a går kablar från bromskraftsfördelaren, vad är det för Box? Lampan slocknar när jag rycker ur den stora kontakten ur den. Tacksam för svar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Annons
Användarens profilbild
Sotarn
Station Wagon

Re: Bromsproblem C/K 1500

Bilden är f.ö från innan jag bytte bromskraftsfördelaren. Eller "combination valve" som jag har för mig den heter på engelska.

Användarens profilbild
Sotarn
Station Wagon

Tillägger att pedalen är totalt stum när bilen är avstängd men sjunker konstant när jag startat. Går att pumpa upp tryck och då är den stum men släpper man pedalen ett slag och trampar igen sjunker den hela vägen ned.

Användarens profilbild
Sotarn
Station Wagon

Lägger även till att detta är en C/K 1500 och inget annat. Var min förra som var en W/T. Lyckades inte ändra rubrik i Tapatalk.

Användarens profilbild
Sotarn
Station Wagon

Dött här?

Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Fixade första inlägget så det står C/K 1500 istället för W/T 1500.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ang. problemet så tippar jag på att bromscylindern läcker inuti, men när motorn är avstängd så får bromssystemet ingen hjälp ifrån boostern/vakuum från insuget och därmed märker man inget, vilket man då heller inte gör när trycket byggs upp fort, då kanske läckaget upphör/blockeras tillfälligt. Det är i alla fall min gissning.

Vad gäller boxen till bromsarna så är det där ABS-styrenheten och till vänster på bild sitter ABS-pumpen.

mvh

Bild
Användarens profilbild
Sotarn
Station Wagon

Jo inte läckage i huvudcylindern är det nog.

Misstänkte att det hade med ABS att göra och antar att en givare eller krans förmodligen är kass.
Pumpen är dock inte alls med på bilden.

Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hmm, det ser ut som hydraulikenheten till ABS:en till vänster om kabeln, den som är rostig och har en luftningsnippel.

Fungerar ABS:en?

Notera att en defekt hydraulikenhet eventuellt kan orsaka problemet med den svampiga pedalen.

Ang. lampan, kan vara så att givaren är defekt och behöver bytas ut (givaren till bromslampan i instrumentet).

mvh

Bild
Användarens profilbild
Sotarn
Station Wagon

Hej
Har inte hunnit skruva nåt alls då jag bl a befunnit mig på semester. Du har nog helt rätt men nån pump är det inte. Hur fungerar den? Den byttes ivf tillsammans med bromskraftsfördelaren då detta satt ihop som en enhet när jag köpte den begagnad. Minns jag inte helt fel så går det bara in ett rör från bromskraftsfördelaren till den och ett rör går ut och vidare till bromsarna bak? Abs bara bak? ABS:n fungerade inte när jag körde den hem och efter jag bytte har jag bara flyttat på den snabbt ut o in ur garaget.

Ska ta loss och kolla huvudbromscylindern ivf för det borde vara den som gör att bromsarna inte går tillbaka direkt?

Ska nog upp i e.m om det hinns med så uppdaterar ikväll.

Skriv svar