Chevrolet Uplander -07 konstigt ljud
- denis.besir
- Minivan
Chevrolet Uplander -07 konstigt ljud
Hej,
Min Uplander har ett konstigt ljud när den ligger i "drive".På Mekonomen fyllde de på med växellådsolja men ljudet är kvar, de sa att men i värsta fall skulle få byta växellådan. Tycker ni att det verkar troligt? Kan det vara något annat, jag har inte någon vidare lust med en reparation för 20000 eftersom bilen ändå ska säljas snart.
Ljudet går att höra på
Min Uplander har ett konstigt ljud när den ligger i "drive".På Mekonomen fyllde de på med växellådsolja men ljudet är kvar, de sa att men i värsta fall skulle få byta växellådan. Tycker ni att det verkar troligt? Kan det vara något annat, jag har inte någon vidare lust med en reparation för 20000 eftersom bilen ändå ska säljas snart.
Ljudet går att höra på
Annons
Re: Chevrolet Uplander -07 konstigt ljud
Så högt, och bara i drive? Inte när du har R, 3, 2 eller 1? Det första som borde kollas är om lådan körs på fullt tryck för att kompensera kärvande solenoider, då kan det bli ett vinande ljud och det är standardfel på 4t65e
- denis.besir
- Minivan
Jag återkommer i morgon om R, 1, 2, och 3. Vad kan man göra om det är det du misstänker?sverker skrev:Så högt, och bara i drive? Inte när du har R, 3, 2 eller 1? Det första som borde kollas är om lådan körs på fullt tryck för att kompensera kärvande solenoider, då kan det bli ett vinande ljud och det är standardfel på 4t65e
Växöar den hårt också? Finns en servicebulletin på det här problemet. Man byter solenoiderna, vet inte hur det är på Uplander men på TS måste man sänka ner paketet lite för att det ska gå att komma åt att ta bort kåpan. En del har fått bort beteendet genom att byta olja och hälla i tillsats som mjukar upp solenoiderna
- denis.besir
- Minivan
Kollade nyss om det låter likadant i R, 1, 2, och 3 och det gör det. Vet inte om den växlar hårt eftersom det inte är jag som kör. Vad för tillsats använde de?
Jag har inte själv provat det, men läst att en del haft bra resultat av http://www.lubegard.se/Automatlaada-2.htm
- denis.besir
- Minivan
En följd fråga. I torsdags så var det en kraftig smäll och jag insåg inte att det kunde hänga ihop med växellådan. Nu undrar jag om växellådan kan ha skadats? Vilka alternativ har jag förutom att byta hela lådan?
Började missljudet efter smällen?
- denis.besir
- Minivan
Nej , förre.sverker skrev:Började missljudet efter smällen?
Ok, det är svårt att säga när man inte vet hur hlg smälllen var men när man har just det här problemet så växlar lådan så hårt att det kan uppfattas som smällar. Tycker också att ljudet du spelat in är väldigt högt, man brukar höra ett vinande ljud i bakgrunden när pumpen går på fullt tryck men inte så påfallande
Du behöver komma till en verkstad som kan göra en riktig felsökning. Var i landet finns du?
- denis.besir
- Minivan
Jag finns i Motala.
I den änden av Östergötland har jag inte så bra koll, är själv från Åtvidaberg från början. I Kisa finns S-Tac som är duktiga på Chevrolet. Du skulle kunna kolla med American Racing i Linköping om de känner till någon, eller kontakta Danielssons Bilservice på Ekerö som är väldigt duktiga på de här lådorna dels för att få ett expertutlåtande på symptomen och så kanske de vet om någon verkstad i trakten som de jobbat med.
- denis.besir
- Minivan
Det är inga problem för mig att ta mig till en annan del av Östergötland, om du känner någon verkstad.