Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Växelådsstrul grand voyager -98 aut.

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
colle
Minivan

Växelådsstrul grand voyager -98 aut.

Hej. har en Grand Voyager -98 som växellådan beter sig skumt på. har läst igenom alla trådar här och behöver lite mera info.
Lådan släpper 3:ans växel vid ca 70-km samtidigt som hastighetsmätarn fladdrar upp o ner..
Men om jag acc. så lägger 3 o 4. i å håller i tills man kommer ner mellam 70-90. detta händer inte alltid , men strulet började i helgen.
Det står 35 000mil på mätarn men tror ej det stämmer.
Jag har drag på bilen men ska sätta på extra kylare o oljefilter.(om jag nu inte redan har det har ej kollat)Har även läst om några sensorer på lådan som kan strula..mer info tacksamt.
har köpt en -98 resbil. som oxå slutade att växla upp till 3:an. så ja fick den billigt .den har gått 17 000mil.
Mycket på en gång.. Men Tacksam för tips.
mvh COLLE.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Växelådsstrul grand voyager -98 aut.

Hej!

Mina tankar dras lite till någon hastighetssensor som är defekt på lådan, särskilt när du skriver att det påverkar hastighetsmätaren, hmm :roll: Det finns två st sensorer, en utgående- samt en ingående sensor. Jag tror att det är den ingående sensorn som påverkar hastighetsmätaren, är dock inte helt hundra just nu.

Jag tror att mätaren ska stämma även om den är utbytt, bilen kan ha rullat så många mil =(

Några frågetecken finns; växlar bilen fint upp till 2:an och 3:an om du kör upp till 50 km/h? När du kör upp i 80 km/h så borde inte ens 3:an växel vara i, utan overdrive/4:an lägger i sig vid runt 60 km/h. Kan det vara så att du blandat ihop 3:an och 4:an?

Bilen kör direkt i 1:ans växel när du lägger i DRIVE, så första växlingen blir alltså 2:ans växel osv..

Hur menar du att lådan "släpper" 3:ans växel? Lägger den i neutral så att bilen varvar fritt så bilen saktar ner? Då kanske vajern till växelreglaget är felaktigt inställd. Vad händer med hastighetsmätaren samtidigt som detta händer? Fladdrar den till och från, upp och ner?

Sedan säger du att din reservdelsbil "också" "slutade" växla till 3:an, men ovanför beskriver du att din fungerande bil lägger ur 3:ans växel? :P :oops:

Är din reservdelsbil körbar? Testa att köra den och se om bilen startar i 2:ans växel direkt och vägrar växla till någon högra växel, då kan det vara ett så enkelt fel som en sensor på den bilen, men även ett sensorfel på din fungerande bil.

Gör så att du försöker kolla felkoder på båda bilarna, det klassiska: vrid tändningen till ON-OFF-ON-OFF-ON inom 5 sek, avsluta i ON, räkna hur många gånger motorlampan blinkar ELLER om det står några felkoder i dislayen, dom börjar på bokstaven "P" i sådana fall.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
colle
Minivan

hej.
bilen växlar alla växlar fint upp . men ibland hoppar den ner till 2:an. samtidigt som mätarn går mellan 40-120. detta fladder sker även ibland utan att växlingarna påverkas. Detta sker oftas när jag ligger på 70-90 km. Då brukar det räcka med att köra sakta en stund . sen växlar den upp till 3 o OD. När 3:an är i verkar OD slira lite innan den går i . De känns inte på växlingen men märks på varvräknarn.. Vet inte om de vart nått förtydligande. :) :D
Med släpper menar jag att den plötsligt lägger i 2:an.
Givetvis har jag plockat bort hjul , skivor , ok. o hela fronten på reservdelsbilen så jag kan inte test den. typiskt. :lol:
Ska kolla felkoderna i morrn , så jag återkommer om resultatet.
Ett annat skumt mätarfel är att ibland när jag startar bilen så går inte vare sig varv eller hastighetsmätarn.. Då får jag stänga av motor o tändn. o starta igen o då funkar det.. verkar vara glapp i tändningslåset.
min har nog gått 35 ooo men går kanonfint i motor o övrigt.. drar bara 1.01 lansväg med över 120 lådor bärs i. o 1.1 i stan. så ja tänkte försöka att krama det sista ur den ..
tack så länge.
colle
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Felet med mätarhuset kanske inte hör ihop med automatlådan då :P?

Många Chrysler Voyager generation 3 (-96-00) har problem med mätarhusen, det är ofta dåliga lödningar på kretskortet bakom mätarhuset.

Låter nästan som att lådan börjar ge upp :(

Men du kan ju kolla felkoder ifall ifall samt se till så att lådan är jordad ordentligt och lådans dator (TCM).

Kan ju annars vara en sensor, finns stor chans att det är de, men utan felkoder så är det lite vågat att chansa, sensorerna är ju inte gratis tyvärr :( Det går heller inte att se specifika koder till lådan tror jag inte, bara generellt, för utförliga koder om vad som ev. är fel med lådan behövs en riktig felsökning gjord hos Chrysler, OBD2 visar nog heller inte mera än vad bilens inbyggda felkodsläsare gör.

En annan sak det kan vara är ventilpaketet, tror faktiskt vi hade nästan samma fel på en gammal -93 en gång och då bytte vi ventilpaketet. Det heter "Transmission Solenoid" på engelska =)

Haha, antar att du inte åker till Systemet för att köpa hem dom lådorna? xD En trip till Germany sitter bra då eller? :D Men fyfasiken, plåga inte bilen, 120 lådor är ju 1 ton nästan! :lol:

Bild
Användarens profilbild
colle
Minivan

Go kväll..
Nu har jag kollat efter felkoder.. gjorde som du skrev. on-off-on-off-on.. Men inget i displayen eller blinkningar i några lampor. (med motorlampa menade du oljelampan eller service engine lampan.)

Har köpt ny olja +4 o filter idag . å testar om det blir bättre..
Annars kör jag tills skiten rasar :lol:

Ang. sensorerna och solenoiden.. exakt var sitter dom? vet du det eller har bild.?
ha de.
colle
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej hej! :P

Det är service engine soon (SES-lampan) som ska blinka.

Den bör ändå blinka ett par gånger fastän du inte har några felkoder, eller så ska det stå "Done" i displayen för miltalen.

Man får inte vrida tändningen för snabbt, lite "lagom" snabbt men ändå inom 5 sek =)

Kolla denna videon, där använder dom en annan metod, dom håller inne TRIP + RESET samtidigt som dom vrider tändningen till ON, finns det felkoder så visas dom i displayen för miltal, börjar på "P", i videon har han dock inga felkoder så det syns inte =) :

[youtube][/youtube]

Du kan se sensorerna samt solenoiden om du öppnar huven och lossar luftburken tror jag :P

Om du tittar på automatlådan där vajern till kupén går (växelvajern), så ser du att det sitter en sensor till vänster samt en till höger om denna "vajer" (lite längre ned på på lådan). Den vänstra sensorn är ingående- och den högra är utgående sensor =)

Solenoiden sitter ungefär vid samma plats som sensorerna, under den ingående sensorn. Det sitter ett ljuddämpande skydd/kåa över solenoiden/ventilpaketet eftersom det klickar så mycket när man lägger i DRIVE, REVERSE osv. så ska det dämpa ljudet en aning =) Detta klickande ljudet lyckades ingenjörerna på Chrysler få bort under 2003 tror jag.

Ska försöka lägga upp lite bilder också..

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Här får du ett hum om vart ventilpaketet sitter =) Sensorerna håller till i närheten.. :D

[youtube][/youtube]

Bild
Användarens profilbild
colle
Minivan

Tack. :D :D :D :D :D
vad skulle jag göra utan din hjälp..
Hoppar ut o testar på en gång..
återkommer............................
Användarens profilbild
colle
Minivan

I´m BACK..
Kollade som på filmen..det vart exakt samma resultat.. 999 sen checkade den igenom 1.2.3 . men inget medellande kom fram...??
-Så det borde väl betyda att det inte är några fel på bilen , och att jag bara inbillar mig. :lol:
Skämt i sido, jag byter olja o filter . då borde det väl funka ett tag.. sätter på extra filter på oljekylningslangarna ock en större oljekylare..
Funkar det inte då är det nog bara att inse fakta...Lådan har gjort sitt, ock kommer då att föpassas till dom sälla jaktmarkerna. å en nyren av årsm. 2000--- införskaffas..
Denna bil är den skönaste jag haft !!. å ja har haft många olika vanar-minivans-sportbilar o glidarjänkare..mm

så jag hör säkert av mig snart med flera udda fel.
tack för nu.
gonatt :? :? :D
colle
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Det är tyvärr inte alltid bilen meddelar ett fel hos en sensor osv. särskilt inte om det bara uppstår ibland :(

Det billigaste att göra (efter att du servat lådan med olja och filter) är ju att byta ut sensorerna, in- samt utgående sensor och hoppas på att det löser problemet, sedan är nästa steg ventilpaketet skulle jag tro (i kostnad).. därefter blir det dyrare och dyrare.

MEN, testa att jorda TCM:en samt automatlådans "block" med EXTRA jordning till batteriet, tror att jordningen till lådan sitter vid startmotorn någonstans, eller så tänker jag på en helt annat bil nu. Att jorda extra kostar ju inte så mycket och kan till och med vara problemet i vissa fall.

Bra att du köpte ATF+4 olja :) Är det Mopar original eller har du köpt Castrol, Texaco eller liknande?

Se till att bara sänka ned oljetråget så att runt 4 liter olja åker ur lådan, samt rensa magenet i tråget ordentligt.

När du kollar oljenivån så ska bilen stå på tomgång (motorn ska vara igång alltså!) och vara varmkörd normalt i 20 minuter, ej hårdkörd för då stiger nivån. Stå på plan mark när du kollar oljenivån, en bensinstation har ofta godtyckligt plan markyta :D

En nyrenoverad låda bör man kunna hitta för 8-9000:- till dessa lite äldre Voyagers :) Många som inte blir av med lådorna (firmor osv.).

Mvh

Bild
Användarens profilbild
colle
Minivan

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D
nu har jag bytt filter i lådan o ny +4 atf olja.( köpt på motorman i karlskoga å det är rätt sort :) )
passa även på att ge motorn ny olja o filter..
Provkörde sedan i olika hastigheter i ca 14 mil.. ALlT FUNKA PERFEKT.. peppar peppar.....
sätter ända dit extra stor kylare o extra filter inför nästa "Långkörning" :evil:
ska även till skroten o hämta sensorer o solenoiden i morrn .(man kan ju aldrig ha för mycket grejer i garaget.)
Tusen tack för din hjälp.
jag kommer säkert snart med nya funderingar.. :D
mvh
colle
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej hej :P

Det kan ha varit så att när lådan blev varm så tappade oljan sin mest viktiga egenskap = friktionen samt att filtret var dåligt? :P

Jag tror det är bättre med nya sensorer och en solenoid som suttit på en bil som inte rullat så långt :P Hur mycket ska dom ha för sensorerna på skroten? Jag vet ett ställe där man får båda hastighetssensorerna för runt 250:- kr =) sprillans nya..

Mvh

Bild
Användarens profilbild
colle
Minivan

250:- låter bra.. kan du lägga upp adress eller länk.?
mvh colle :D
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Jo givetvis, haha, jag glömde ju skriva det, tänkte bara skoja lite, "stället = ebay.com" :D :lol:

Här har du sensorer som passar bra: http://www.ebay.com/itm/SPEED-SENSOR-KI ... 4cfabec51f" onclick="window.open(this.href);return false;

Pris: 238:- inkl. frakt! ;)

PS, sensorerna kan ju även användas om du köper en annan Chrysler i framtiden osv.. så det är inget dåligt köp oavsett, en bra investering tycker jag :D Passar ju nyare samt äldre Chrysler med 41TE-lådan (A604..).

Bild
Användarens profilbild
colle
Minivan

God Helg..
bilen går än.. :D :D
det står i olika forum att det är ca 60 moment för att ta ur motor o låda (vaggan).. finns dessa på nån lista eller bilder i kronologisk ordning???
har hittat en -98 som gått 17 ooo å är servad enl boken pÅ skroten.. :D -ja får plocka allt ja vill för 2000:-. :D :D
Det finns ju bara 2 sorters chrysler voyager.. dom som lådan rasat på o dom som kommer att rasa snart: :D

God Helg
colle.
Skriv svar