Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Oljebyte i växellåda,Transport -00

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
mach170
Minivan

Oljebyte i växellåda,Transport -00

Tänkte bara lägga in ett tips på en oljetillsats som verkligen funkar( i varje fall för det problemet min bil hade !!)
Jag har haft problem med att ibland växlade min bil hårt och ett vinande ljud kom från växellådan.Jag bytte
olja +filter,men efter bytet var det ingen skillnad.Efter c:a 30 minuters körning kom felet igen.Efter kanske 100
mils körning sög jag ut 4,5 liter olja,fyllde på men ny olja+hällde i en tillsats som jag blev rek.av en här på forumet. Det heter Lubegard Platinum och kostar c:a 500:- för en flaska med frakt.Efter detta så tycker jag att
växellådan funkar helt annorlunda( till det bättre alltså!!).Inget oljud,distinktare växlingar.Är själv mekaniker
sen 30 år och varit tveksam till såna här "blufftillsatser".Har själv provat lite olika tillsatser för att "snabbfixa"
olika problem.Det som fungerar enligt mig är tex Wynn´s tillsats för läckande vxl/servostyrningar.Fungerar
inte helt,men jag hällde i det för att stoppa upp droppandet från både vxl och servostyrningscylinder på min
Mustang -70 för 18 år sedan.Funkar än idag,men eftersom jag använder bilen så lite(50 mil om året),torkar packboxar m.m, men efter ett lite tag så stannar läckaget upp.
Annat som funkar är kylmedeltillsatser,kanske inte för att stoppa en läckande kylare,men att täta ett läckande
värmeelement.Provade på en BMW 850 där det läckte ordentligt från värmepaketet och luktade fisk i hela bilen.
Hällde i nåt från Mekonomen( kommer inte ihåg vad hette just nu ),som såg ut som "kapris i olja".
Även på en Golf GTI som jag hade för många år sedan hällde jag i nåt som såg ut som välling.Det var en
gul STP flaska vill jag minnas.Efter en hel vinter med strul med både för hög motortemp och kladd på vindrutans insida försvann problemet omgående.

Skulle vara skoj att höra från nån annan som har erfarenhet av snabbfixprodukter !!!!
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Oljebyte i växellåda,Transport -00

Kul att det fungerade, nu växlar den som den ska? :-D
Användarens profilbild
wepe
Van

Tycker Omegas grejer funkar bra, har testat motorrengöring, och kylartätning själv. Vet om dom som lyckats täta servostyrningar mm med deras grejer. Verkar ju funka bra i vissa fall, men det är klart är det utslitet mm så finns nog tyvärr inga genvägar. Men det är kul att det börjar komma bättre grejer som kan
hjälpa när det går att fixa det smidigt.

wepe
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Har testat Wynns tillsats till automatlådan på en gammal Chrysler för några år sedan, det fungerade dock inte så bra, men det kan nog bero på att lådan var väldigt dålig, märkte dock av en förbättring i alla fall en vecka. Så hade lådan inte varit i så dåligt skick eller om man hällt i tillsatsen tidigare så kan det nog ha fungerat :)

Kylartätning har jag ingen bra erfarenhet ifrån, det täppte igen kylarens cirkulation helt och hållet :oops:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Jag körde en flaska STP Total system cleaner (tror jag den hette) när jag hade problem med att motorn dog när man släppte gasen t.ex. för att sakta in vid korsningar och rondeller. Troligtvis var det EGR-ventilen som kärvade men det här löste problemet, hade aldrig det problemet igen (sedan rasade motorn men det är en annan historia..)
Användarens profilbild
wallentin 1685
SUV

Hur gör man ett oljebyte/filterbyte på automatlådan på en cheva trans sport -01?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Tillvägagångsättet är samma som på de flesta amerikanska bilar :P

Lossa oljetråget till lådan (lossa alla utom 1 skruv så att tråget hänger kvar och inte faller ned direkt), det kommer åka ut cirka 4 liter, sedan tror jag filtret sitter skruvat också. Oljetråget har en magnet, så gör rent tråget ordentligt. Fyll upp 3 liter efter allt är tillbakaskruvat och därefter lite i taget. Motorn ska stå på tomgång och vara någorlunda uppvärmd medans man kollar nivån. GLöm inte att montera en ny packning till tråget också.

Kontrollera ev. läckage under 2-3 dagar.

Det är jäkla smidigt att göra såna här jobb på en GDS-verkstad, då slipper man krypa under bilen om man inte har något stort garaget =)

Automatlådeolja finns på Biltema och den duger bra enligt mig, Dexron III.

Bild
Användarens profilbild
wepe
Van

Fattar inte varför de inte har satt dit någon avtappningsplugg :? Nästan garanterat att det kommer olja lite här och där. Var länge sedan jag gjorde det, men blev lika neroljad varenda gång.

wepe
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Många som har en Voyager (Town & Country) i USA brukar svetsa dit en mutter från insidan så man gör en egen plugg :)

Bild
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem

wepe skrev:Fattar inte varför de inte har satt dit någon avtappningsplugg :? Nästan garanterat att det kommer olja lite här och där. Var länge sedan jag gjorde det, men blev lika neroljad varenda gång.

wepe
Det finns stora suveräna uppsamlingskärl på Biltema. ;)
Med en sån under så lär du inte spilla många droppar. :D

Bild
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

En sådan ska jag köpa när jag byter på Dodgen till våren :) Riktigt smidigt, bara hälla över i 4 litersdunken därefter och köra till skogen,.. *host* kommunens återvinningsgård och dumpa :lol: Skämtåsido!

Jag brukar använda skyddsglasögon när det gäller bromsolja samt ATF-vätska, inget roligt om man får i ögonen, 20 min under kranen + ögondroppar på apoteket :cry:

Bild
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem

Hehe.

Jag köpte senast en lägre variant som går under bilen.
Men den var ingen höjdare.
Häller man nåt som är väldigt flytande, t.ex glykol eller bensin,
så stänker det en hisklans massa ändå.

Så jag ska dit igen och köpa just den där som jag visa bild på.
Den är djupare PLUS större i omkrets = Mindre spill.

Sen är ett tips att köpa absorberingsmatta/duk när man håller på.
De eventuella spillet man kanske skulle luckas med sugs då upp
av "mattan".
Finns 2 modeller.
Torkduk och Vattensugare.
När man är klar så slänger man den bara i en säck å sen på återvinning./ i soptunnan :D
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Skriv svar