Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Nyss blivit med en Grand Voyager 2,4-99

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
bnkt
Van

Nyss blivit med en Grand Voyager 2,4-99

Hej.

jag har precis köpt en Grand voyager-99 med 2.4 liters motorn som gått 22500 mil. Funderar på att byta kamrem, för säkerhets skull, då jag ska bila till Italien i sommar. Enligt förra ägaren ska remmen vara bytt, vet ej miltalet dock. Enligt serviceboken är remmen bytt vid 9000 mil. serviceboken är inte ifylld längre än till 15000 mil.

Jag har köpt en hanyes verkstadshandbok, men det kanske finns nån här med erfarenhet från kamremsbyte. är det bökigt, eller "bara" mycket skruva innan man kommer åt remmen? Ska jag byta vattenpumpen när man ändå håller på?

Finns det nåt annat som kan tänkas komma upp vid de här miltalen(22500)?

"Bomba" mig gärna med all info/erfarenhet ni har! Ju mer desto bättre!! ;)

/7Mats
Blekta och matta strålkastare i plast? Jag fixar det åt dig för mycket mindre pengar än vad en ny strålkastare kostar. Hör av dig så ordnar vi nåt. Jag finns i Arboga.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Nyss blivit med en Grand Voyager 2,4-99

Tjena!

I servicemanualen från Mopar så ska kamremmen bytas var 19 200:e mil :roll: Eller vart 96:e månad = 8 år.

Manualen går inte längre än till 19 200 mil.

Det är ju egentligen bara sedvanlig service emellanåt, olja, filter, tändstift, tändkablar, inspektera så att allt är okey osv. :P

Står inget om vattenpumpen i samband med kamremmen, men det är ju att föredra då den sitter i samband med remmen :)

Finns billigt att köpa från ebay.com, och om din Haynes inte beskriver så väl så kan du få en original manual från Mopar av oss här på forumet.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Såg på Hansen Racing att kamrem kostar 665:- och spännaren 1190:-, fanns billigare på ebay som sagt:

http://www.ebay.com/itm/97-02-CHRYSLER- ... 0e&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Lite över 1 000:- spänn med frakten, alltid gott att spara en femhundring iaf :)

Vattenpumpen kostade 940:- spänn hos Hansen Racing och Cirka 700:- på ebay:

http://www.ebay.com/itm/96-10-Chrysler- ... 48&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Som du ser så kan man iaf spara en liten peng att handla på ebay ;)

Men innan man ens funderar på att beställa så ska man givetvis kolla upp mer noga så att allt stämmer, ovanstående länkar är bara exempel.

Meddela ditt chassinummer så kan jag kolla upp om delarna passar :)

Mvh

Bild
Användarens profilbild
bnkt
Van

hej.

Tack för svaren!

En originalmanual vore ju kanon att få!! :D

Ebay låter ju intressant. Finns det avgifter som kan tillkomma? (Tull, moms eller nåt sånt)
Blekta och matta strålkastare i plast? Jag fixar det åt dig för mycket mindre pengar än vad en ny strålkastare kostar. Hör av dig så ordnar vi nåt. Jag finns i Arboga.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Det brukar inte tillkomma något på sådana smådelar :P

Skicka ett mail till oss så fixar vi en manual :)

Mvh

Bild
Skriv svar