Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Allision låda i en RAM diesel 6.7 -2008 ??

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
terrorcorp
Minivan

Allision låda i en RAM diesel 6.7 -2008 ??

Jag snittar runt 7-8000 mil om året, 1500 mil av dem drar jag ca 4000 kg.
De mesta av milen är motorväg.
Är det värt att skaffa en sådan låda då med tanke på komforten och mindre bränsleförbrukning ?
Jag har en RAM 2500 cummins 6,7 års 2008!
Senast redigerad av Avenger den ons 28 mar 2012, 18:35, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Årsmodell saknades i rubriken =)
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Allision låda i en RAM diesel 6.7 -2008 ??

Läs gärna denna tråden, där diskuteras det lite om just den lådan i en liknande modell av RAM:

http://dodgeforum.com/forum/dodge-cummi ... ssion.html" onclick="window.open(this.href);return false;

:)

En mindre sammanfattning på vad som togs upp:

*För dyrt för att vara lönsamt att byta till en Allison-låda, bättre att förstärka/modifiera befintlig låda
*Knepigt (särskilt här i Sverige) att få ihop elektroniken

Dom flesta brukar även förespråka lådan som redan sitter i din bil, den 6-växlade Aisin :) ?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
terrorcorp
Minivan

Avenger skrev:Läs gärna denna tråden, där diskuteras det lite om just den lådan i en liknande modell av RAM:

http://dodgeforum.com/forum/dodge-cummi ... ssion.html" onclick="window.open(this.href);return false;

:)

En mindre sammanfattning på vad som togs upp:

*För dyrt för att vara lönsamt att byta till en Allison-låda, bättre att förstärka/modifiera befintlig låda
*Knepigt (särskilt här i Sverige) att få ihop elektroniken

Dom flesta brukar även förespråka lådan som redan sitter i din bil, den 6-växlade Aisin :) ?

Hej

Ja skulle så gäran vilja få ner varvet på motorn på 6 växel, är det möjligt?
Fattar faktiskt inte varför de är så högt växlade? Det blir en enorm skillnad på bränsleförbrukningen om man kör 90-120 kmh
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ska gå att förstärka lådan samt bygga om den, men vet inte någon som är så värst insatt i det här i Sverige, men skicka ett par mail och se vad dom säger, i USA finns det ju flera hundra som har moddat dessa lådor till sina önskemål :P

Kolla med Bilservice eller vad det heter i Göteborg, sedan finns Jannes Automatlådor i Uppsala osv. Finns ganska många som utför renovering här i Sverige, prata med dem om dina önskemål :P

Du kan ju be en verkstad när dig lossa automatlådan och sedan kan du skicka den till en firma (kostar runt 500:- frakt) så bygger dom om den. Men pengarna springer snabbt iväg, bara demontering/montering av lådan kostar säkert 7-8 tusen, sedan frakt/tur/retur 1 tusenlapp och till sist själva ombygget, det kan bli dyrt! =(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Robert
Station Wagon

terrorcorp skrev:Jag snittar runt 7-8000 mil om året, 1500 mil av dem drar jag ca 4000 kg.
De mesta av milen är motorväg.
Är det värt att skaffa en sådan låda då med tanke på komforten och mindre bränsleförbrukning ?
Jag har en RAM 2500 cummins 6,7 års 2008!
Sååå dålig är inte lådan. Här är en lirare som snittat 15 ton i tågvikt och bara avverkat en låda på 70 000 mil:
http://www.cumminsforum.com/forum/6-7-l ... pdate.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ska du dra tungt med auto så ska du montera extra oljekylare, byta oljan med täta intervaller och det skadar inte att skaffa en towing tune som skonar lådan.
Skriv svar