Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Diverse funderingar om Chrysler Grand Voyager 2005

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Nickenudel
Station Wagon

Diverse funderingar om Chrysler Grand Voyager 2005

Hej!

Jag är ny på forumet men har kört Chrysler Grand Voyager ett tag. Hade tidigare en 3.3 LE -94 men bytte nyligen till en Lx Crd 2.8 årsmodell 2005. Har dock dykt upp en del konstigheter med denna;

1. Ibland (oftare och oftare) uppstår ett missljud (inte riktigt gnisslande men nåt åt det hållet) när man vrider om ratten och det låter som att det ligger precis bakom ratten där styrstången går in i motorrummet. Servo oljenivån är normal. Någon som stött på detta?

2. Ett par gånger har det hänt att den vägrar starta. Batteri spänning/ström är bra men startmotorn vill inte dra runt. Till slut när jag gett upp allt hopp fick startmotorn en smäll i ren frustration och då startade den plötsligt. Detta har funkat varje gång därefter men det känns inte helt safe. Vad tror ni. Dålig kontakt på nån strömkabel eller sjunger startmotorn helt enkelt på sista versen?

3. Oljenivån i automatlådan ligger precis på nedersta strecket på mätstickan (cold) även när man kört ett bra tag och motorn står på tomgång. Är detta normalt? Var och köpte en liter mopar ATF+4 idag men har inte brytt mig om att hälla på då jag inte är säker på om det ska va mer..

Om någon har några erfarenheter av något av detta skulle det glädja mig mycket!

Med vänlig hälsning,

Niklas
Senast redigerad av Avenger den fre 13 apr 2012, 19:32, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ej beskrivande rubrik.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Diverse funderingar om Chrysler Grand Voyager 2005

Tjena,

Välkommen till forumet!

Det kan vara så att slangarna eller vätskebehållaren till servon är igensatta kanske, det är ett vanligt fel, främst på årsmodellerna 96-07 (tror dom använder liknande delar när det gäller servon).

Annars kanske felet är "knakande" bussningar till krängningshämmaren, dom kanske måste smörjas? :roll: Jag råkade glömma att smörja bussningarna när jag bytte dem på min bil, då knakade det rejält när man vred på ratten :lol:

Orkar inte startmotorn dra runt, går den precis som om det vore dåligt med batteri? Eller klickar den?

Oljenivån i automatlådan ska ligga på MAX (ej över sträcket) när bilen är varmkörd i minst 20-25 min, motortempen ska ligga på cirka 90 grader och mätaren ska ligga på "HOT"-strecket (MAX). Och som du redan påpekat så ska motorn stå på tomgång och bilen på plant underlag, därför är en bensinstation ett lämpligt ställe att kolla nivån :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Nickenudel
Station Wagon

Tack för svar!

Isåfall borde jag nog fylla på lite olja. Fyller man på via mätstickan? Kan inte hitta nåt annat ställe att hälla i oljan..

Startmotorn är helt död när detta händer. Dvs den försöker inte dra runt och klickar gör den inte heller. Men om man bankar på den funkar den igen :D Ska mäta lite vid startmotorn nästa gång och se om den ens får ström.

Tror jag lämnar iväg bilen för att kolla missljudet när man drar runt ratten. Eller kanske ska man bara vänta på besiktningen, Om det inte är nåt som medför trafikfara eller att andra delar går sönder.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Aa man fyller på via mätstickan :P Se till att fylla lite i taget och endast ATF-olja av typen ATF+4! Det måste stå ATF+4 på paketet! :) Finns faktiskt att köpa hos Biltema sedan i början av året :P Men deras literpris är ganska dyrt, det lönar sig dock att köpa 4 liter utav dem..

Kanske är glapp i kontakterna till startmotorn eftersom den fungerar efter lite knackande? :P

Gör så att du bokar in en besiktning redan nu så har du det gjort :D Det brukar ibland vara ett bra sätt att felsöka bilen till en billig penning gentemot vad verkstäderna kan ta.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Nickenudel
Station Wagon

Köpte mopar ATF+4 på Fiat verkstaden. :D
Mercedes Chrysler i Malmö kunde inte få fram den längre och tyckte jag skulle köpa Mercedes-olja med helt annan beteckning och hälla i :o Nej tack sa ja.

Startmotorn har funkat bra på sistone, kör tills den börjar bråka igen.

Bra tips med att tidigarelägga besiktningen. tål att tänkas på!

Tack för svar!
Skriv svar