Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Bromsok bak Grand voyager-99

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
bnkt
Van

Bromsok bak Grand voyager-99

Hej.

Jag kollade nyss på Hansen racings webkatalog då jag tänkt renovera bromsoken bak, men jag blir inte riktigt klok. Där ser det ut som själva kolven är samma fram och bak. Däremot finns det bara reparationssats endast för främre oken? Jag tycker kanske att borde vara samma fram och bak, precis som för kolvarna.... :?:
Blekta och matta strålkastare i plast? Jag fixar det åt dig för mycket mindre pengar än vad en ny strålkastare kostar. Hör av dig så ordnar vi nåt. Jag finns i Arboga.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Bromsok bak Grand voyager-99

Hej,

Jag kan inte hitta någon bakre kolv till Voyager -99 på Hansen, har du en länk möjligtvis?

I sprängskissen ser kolvarna helt olika ut fram och bak =/
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
bnkt
Van

Avenger skrev:Hej,

Jag kan inte hitta någon bakre kolv till Voyager -99 på Hansen, har du en länk möjligtvis?

I sprängskissen ser kolvarna helt olika ut fram och bak =/
Här är länken:

http://www.hansenkatalogen.se/sv-SE/Han ... reg/lln381" onclick="window.open(this.href);return false;

Det skumma är att där står "kolv bromsok end 2wd" Inget om att det skulle vara skillnad på fram och bak.
Blekta och matta strålkastare i plast? Jag fixar det åt dig för mycket mindre pengar än vad en ny strålkastare kostar. Hör av dig så ordnar vi nåt. Jag finns i Arboga.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Den kolven är den främre, det står "endast till framhjulsdrift".

Dom har inga kolvar eller rep.satser till bakre skivbromsarna vad jag kan hitta?

Men när jag kollade på en amerikansk sajt så verkar det vara samma kolv och rep.sats bak som på Chrysler Stratus (bland annat), och till den kostar repsatsen cirka 200:- kr hos Hansen:

Kolven bak:

http://www.hansenkatalogen.se/sv-SE/Han ... /754/70/67" onclick="window.open(this.href);return false;

Kolla om din kolv ser likadan ut när du plockar ner oket :) På sprängskisserna ser den ut så iaf.

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Bakre rep.satsen till Chrysler Stratus:

http://www.hansenkatalogen.se/sv-SE/Han ... /754/70/67" onclick="window.open(this.href);return false;

Bild
Användarens profilbild
bnkt
Van

Tack för svaret!1

Hur stor är risken att kolven från Stratus inte passar? Jag vill inte gärna demontera utan att ha nya grejor hemma. Stor familj med stort bilberoende....
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej igen,

Jag vill helst inte ge dig något svar eftersom jag kanske har fel, så du får grunda ditt beslut på min information nedan :) :

*På flera amerikanska sajter så listas bakre kolven och rep.satsen som samma till både Voyager och t ex. Stratus (även flera andra modeller).

*På sprängskisserna (till Voyager) så liknar kolven den som går att köpa på Hansen Racing till Chrysler Stratus.

Jag kan även säga att jag själv plockat dän alla ok och renoverat dem på en Stratus och dom ser ut som på bilderna hos Hansen Racing, förutom att nu säljes de främre kolvarna i metall istället för det andra skitmaterialet som sprack och fastnade i oken (tror det heter bakelit). Dom har alltså ersatts av metall precis som den kolven man kan se fram till Voyager.

MEN, en del sidor visar att dom inte passar =/ Så det är ett dilemma, jag tror du får beställa från Hansen Racing och plocka med dig kolven och gummit och jämföra innan du betalar för grejerna, annars är det en chansning =/

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Har kollat lite till och dom verkar inte stämma =/

Här är kolven till Voyager på ebay.com:

http://www.ebay.com/itm/CARLSON-7813-Re ... 36&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Men då kanske man kan dra slutsatsen att kolven och rep.satsen även passar nyare modeller av Voyager? T ex. 01, 02, 03 osv..?

Men Hansen Racing verkar sakna allt vad som har med bromskolvar att göra när det gäller Voyager :evil:

Jag kan inte hitta någonstans online där det går att köpa rep.satsen förutom detta stället, men det verkar lite luddigt, står "enbart" 4WD men det är väl bara 4WD som har skivbroms bak när det gäller generations 3 Voyager? :

http://www.ebay.com/itm/Centric-Rear-Di ... 1d&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false; (frakten var dock svindyr, den kanske man kan förhandla sig till om man frågar?).

Jag tycker dock att du borde åka in till en Chrysler-återförsäljare (Fiat, Lancia, Mercedes) och fråga om dom har någon elelr kan beställa till billigare pris, men jag hade fortfarande också viljat demontera oke och kolven och gummit för att jämföra på plats vid uthämtning, allt detta verkar som sagt väldigt luddigt om vad som passar och inte =/

Bild
Användarens profilbild
cm_dakar
Station Wagon

Hej! På min -98 AWD så är kolvarna 60 mm fram och 42 mm bak, men jag har inte heller hittat rätt rep. sats för dessa och Chrysler kunde inte få fram något bak mer än att man fick byta hela oket, det fanns inga reservdelar hos om. En -98 är så gammal att Chrysler inte har allt i lager längre sades det där.
Men jag tror att det går att hitta om inte annat i USA. Så hittar någon reservdelar till dessa ok så hör av er med tips. Jag skall kolla upp de tips som fanns här i tråden.
Användarens profilbild
bnkt
Van

Hej på er.

Jag gav upp och köpte kompletta ok från mekonomen. Då vet man att bromsarna bör fungera ett antal år... :)
Det såg ut som om det satt metallkolvar i oken.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Men kunde inte Chrysler få fram kolvarna/rep-sats? :oops: Dom hade kunnat beställa hema till flera olika årsmodeller och så kunde du jämfört på plats? :oops:

Bild
Användarens profilbild
bnkt
Van

Avenger skrev:Men kunde inte Chrysler få fram kolvarna/rep-sats? :oops: Dom hade kunnat beställa hema till flera olika årsmodeller och så kunde du jämfört på plats? :oops:
Chrysler i Örebro ville bara sälja kompletta ok till mig. :cry:
Användarens profilbild
supersam
Minivan

Avenger skrev:Har kollat lite till och dom verkar inte stämma =/

Här är kolven till Voyager på ebay.com:

http://www.ebay.com/itm/CARLSON-7813-Re ... 36&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

Men då kanske man kan dra slutsatsen att kolven och rep.satsen även passar nyare modeller av Voyager? T ex. 01, 02, 03 osv..?
Lånar denna tråd lite.
Behöver byta kolvarna på mina bromsok bak, Grand Voyager 3,3 -02
Räcker det med kolven som du har länkat till ovanför, eller behövs det något mer?
Är det hyggligt enkelt att byta dessa kolvar?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Tjena!

Denna annonsen bör passa fint:

http://viewitem.eim.ebay.se/REAR-CALIPE ... 60377/item" onclick="window.open(this.href);return false;

Skicka bara en förfrågan om fraktkostnaden så lär priset säkert bli under 300:- för kolven och rep-satsen. Är du inte van vid ebay så kan jag gärna hjälpa till, skicka bara ett PM :)

OBS, byt inte kolven utan rep-satsen då den garanterat är/går sönder (tror jag).

Bild
Användarens profilbild
supersam
Minivan

Tack, precis vad jag letade efter.
Nu är bara frågan, hur enkelt/svårt är det att byta kolven?
Kan ju va värt en del besvär, 300kr för rep.kitet mot ett nytt ok för 1500kr.
Skriv svar