Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Få ner varvtal på kylfläkt.... egenkopplad - Voyager -98

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Krillekam
Station Wagon

Få ner varvtal på kylfläkt.... egenkopplad - Voyager -98

Hej. Är ny på detta forum men tycker att det är en kanonsida..... :D
Nu har jag en fråga som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Jag har en Voyager 2,4 -98 där AC'n är kass. Han som haft bilen tidigare har kopplat kylfläktarna direkt till batteriet via en vippströmbrytare. Så ville inte jag ha det utan jag koppla det via ett relä och till tändningen så dom startar automatiskt. Men nu undrar jag om man kan koppla in en reostat så att man kan styra hastigheten på fläktarna? Det låter ju som en höfläkt när man kommer körandes. Man måste ju inte ha fullt pådrag när det inte är så varmt. Går det och isåfall var kan man hitta en reostat?
Skulle va mycket tacksam för svar.

mvh Krille
Senast redigerad av Avenger den lör 19 maj 2012, 09:13, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Få ner varvtal på kylfläkt.... egenkopplad - Voyager -98

Hej!

Går det inte att återställa så att det är originalkopplat? Ägaren kanske valde den enkla lösningen om t ex. fläktreläet var defekt och inte ville slösa pengar på ett nytt här i Sverige (här kostar dom över 1 000:- tror jag, men på ebay.com endast 400:- med frakten).

Annars går det väl montera dit en adapter till kylsystemet med en tempgivare på 90 grader och ett växlande relä, då slår fläkten till vid 90 grader och det är väl enbart vid krypande stadskörning eller tomgång som det behövs, för övrigt går väl knappt fläkten vid t ex. motorvägskörning? :P
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Krillekam
Station Wagon

Hej igen...
Tack för tipset. Ingen dum ide'. Jag bara tyckte att det blev lättare att sätta dit en reostat. Men det verkar vara svårt att hitta ngn. Men annars får jag göra som du skrev.
Än en gång,en kanonsida det här.

mvh Krille
Användarens profilbild
etanol
Van
Kontakt:

Ja normalt finns ingen reostatstyrning över kylfläktar utan dessa går i regel på fullt flås, när dom verkligen behövs och behöver dessutom med vara igång kortare stund än om denna med skulle vara vartalsreglerad.

Så satsa du som sagt med att få till en fungerande termokontakt så kommer det hela fungera kanonbra. :)
http://www.etanolexperten.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar