Jag har en GV-97 som har ett märkligt symptom.
Service engine lampan blinkar till, mätarna liksom gungar till och bilen rycker lite. Sen går den helt normalt igen - I exakt 2 minuter. Sen upprepas förloppet igen. Varje gång efter exakt 2 minuter. Farthållaren kopplas också ur eller stängs av kanske är mer rätt. Indikeringen släcks och man måste starta den igen varefter den funkar helt perfekt till nästa "ryck"
Har även haft problemet att larmlampan och abs-lampan tänt under körning, och mätarna lagt av. Senast idag dog så bilen när frugan körde hem från affären och startade om efter hon klappat till på instrumentbrädan. Jag plockade loss instrumenthuset efter tips på detta forum (
Första gången det hände köpte jag ett obdII verktyg på ebay till android telefonen för att kolla felkoder. Det fanns en som jag raderade, och bilen gick som en dröm i ca 30-40 mil sen började det om igen. Då fanns inga felkoder. Plockade loss batteriet, satte tillbaka. Gick återigen bra ett tag innan det började om. Misstänkte fukt/dålig jord/korrossion, så jag plockade isär och rengjorde reläboxen som sitter bredvid batteriet, kontakten till ecm och kontakten till lådans styrdon. Satte ihop, gick bra ungefär en tank. Jag håller på att bli galen! Kan felet lika förbannat vara i instrumenthuset? Nån komponent som pajjat kanske.
eller är det nåt annat fel?
Kanske ska tillägga att jag kör på e85, men det hade jag gjort bra länge innan problemet först visade sig också så det är väl knappast därför? Dessutom går den ju bra i perioder. Hade det vart bränslet så hade den ju gått ruttet hela tiden eller?
Nån som har nån ide?