Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Grand voyager -97 med märkligt fel.

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Mr_Andersson78
Van

Grand voyager -97 med märkligt fel.

Hej på er.
Jag har en GV-97 som har ett märkligt symptom.
Service engine lampan blinkar till, mätarna liksom gungar till och bilen rycker lite. Sen går den helt normalt igen - I exakt 2 minuter. Sen upprepas förloppet igen. Varje gång efter exakt 2 minuter. Farthållaren kopplas också ur eller stängs av kanske är mer rätt. Indikeringen släcks och man måste starta den igen varefter den funkar helt perfekt till nästa "ryck"

Har även haft problemet att larmlampan och abs-lampan tänt under körning, och mätarna lagt av. Senast idag dog så bilen när frugan körde hem från affären och startade om efter hon klappat till på instrumentbrädan. Jag plockade loss instrumenthuset efter tips på detta forum ( :) ) och hittade mycket riktigt 2 spruckna lödningar bakom kontakten på huset. Jag lödde om dessa och kollade även samtliga andra lödningar på kortet. satte ihop och provade. Gick utmärkt! - I dessa förbannade 2 minuter sen hostade den till och service engine-lampan blinkade igen...

Första gången det hände köpte jag ett obdII verktyg på ebay till android telefonen för att kolla felkoder. Det fanns en som jag raderade, och bilen gick som en dröm i ca 30-40 mil sen började det om igen. Då fanns inga felkoder. Plockade loss batteriet, satte tillbaka. Gick återigen bra ett tag innan det började om. Misstänkte fukt/dålig jord/korrossion, så jag plockade isär och rengjorde reläboxen som sitter bredvid batteriet, kontakten till ecm och kontakten till lådans styrdon. Satte ihop, gick bra ungefär en tank. Jag håller på att bli galen! Kan felet lika förbannat vara i instrumenthuset? Nån komponent som pajjat kanske.
eller är det nåt annat fel?

Kanske ska tillägga att jag kör på e85, men det hade jag gjort bra länge innan problemet först visade sig också så det är väl knappast därför? Dessutom går den ju bra i perioder. Hade det vart bränslet så hade den ju gått ruttet hela tiden eller?
Nån som har nån ide?
Chrysler Grand Voyager-97. *skrotad*
Chrysler Grand Voyager-98.
Chrysler Sebring LImited-05.

"har någon satt ihop det så kan man ta isär det igen, då kan man också oftast laga det."
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Grand voyager -97 med märkligt fel.

Hej,

Det finns också ett till ställe där kallödningar kan uppkomma, bakom kontakten till "bakre fläktreglaget" vid instrumentet. Även om du hittade två synliga lödningar bakom mätarhuset så kan det vara problemet, jag hade dän vårat mätarhus för 2 år sedan och där gick inte att se en enda dålig lödning, men det visade sig ändå vara problemet :shock: Bilen har gått ytterligare 5 000 mil sedan dess, utan ett enda problem =) (när vi köpte ett beg. mätarhus).

Kommer du ihåg felkoden du raderade?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Mr_Andersson78
Van

Avenger skrev:Hej,

Det finns också ett till ställe där kallödningar kan uppkomma, bakom kontakten till "bakre fläktreglaget" vid instrumentet. Även om du hittade två synliga lödningar bakom mätarhuset så kan det vara problemet, jag hade dän vårat mätarhus för 2 år sedan och där gick inte att se en enda dålig lödning, men det visade sig ändå vara problemet :shock: Bilen har gått ytterligare 5 000 mil sedan dess, utan ett enda problem =) (när vi köpte ett beg. mätarhus).

Kommer du ihåg felkoden du raderade?
Det var reläet till växellådan som "fail open" eller nåt sånt . måste vart nån gammal kod som låg kvar & spökade för bilen hade ju inte gått med det felet?

Får väl plocka ner fläktpanelen och löda om då.
Hur fan är dom här bilarna kopplade om en kallödning där kan ge såna symptom? :evil:

"har någon satt ihop det så kan man ta isär det igen, då kan man också oftast laga det."
Användarens profilbild
Mr_Andersson78
Van

Är det förresten nån som vet hur och om man kan få gjort nya nycklar till dom här bilarna? Måste man gå via generalagent eller kan man gå till en låsfirma? Är själva nyckeln också kodad eller är det bara larmdosan som är det?

Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Men prova att plocka bort hela mätarhuset och provkör bilen i 30-40 min och se om felet försvunnit, då är man säker på om det är felet eller inte, därefter kan man isf gå vidare till den andra ev. kallödningen bakom "Rear Fan"-reglaget.

Kan du ta en bild på din nyckel och dosa?

Nyckeln bör inte vara kodad med transponder om den har svart färg, om den är grå så sitter det däremot ett chip i, men det är främst på -01 o senare här i Sverige, det var i USA på Dodge Caravan som dom även hade det på en del -96-00.

Nyckel kan man köra hos vilken låsfirma som helst, dom har inget skydd såsom BMW eller liknande. Brukar kosta runt 100:- kr, säg till att du vill ha Chrysler-loggan i plasten också ;)

Bild
Användarens profilbild
Mr_Andersson78
Van

Jo, jag får prova det. Plockade loss fläkt/stereopanelen och provkörde (den är ju enklare att ta loss) Det blev ingen skillnad. Ska pröva att ta loss mätarhuset imorgon och ta en sväng få se.

Min nyckel är svart så inget chip där då? Larmdosan är den fyrkantiga modellen. Då ska jag åka till låsfirman och fixa en extranyckel. :D

Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Nej alltså, inte den stora fläktpanelen utan jag menar den för "Rear Fan Controll" som är uppe till vänster vid växelväljaren (ungefär).

Ja, prova att lossa mätarhuset och kör utan en stund.

Bild
Användarens profilbild
Mr_Andersson78
Van

Jaha? Jag har ingen rear fan control. Min bil har bara en klimatzon och kablaget är parkerat bakom fläkt/stereokåpan. Antar att det felet är uteslutet då iaf :)

Användarens profilbild
Mr_Andersson78
Van

Jaha.

Nu har jag prövat att åka runt utan mätarhus. Ingen skillnad. :?
Jag har även mätt upp spänningen till reläboxen i motorrummet, och alla relän som kan ha med motor och drift att göra. Inga fel. Plockade loss kontakten till kontrollboxen för växellådan (tror iallafall det är den, sitter på höger sida av motorrummet på innerskärmen) Och noterade att det var fukt där. Plockade loss hela enheten och såg att fästskruvarna var rejält ärgade/rostiga. Verkar som om enheten jordar genom dessa skruvar? Gjorde snabbt en separat jordsladd och satte ihop. Det första jag märkte var att tomgången verkar ha sänkts något? Nu rycker den åtminstone inte längre, men jag hade ju tagit loss batteripolen och det har tagit bort symptomen ett tag förut. Vi får väl se om en sådär 30-40 mil. 8-)

Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Kan ju ha varit dålig jordning till TCM:en om farthållaren la av och den rycker och svajar med hastighetsmätaren. Eller en hastighetssensor om check engine blinkat till? (beroende på hur den rycker/svajar så är det svårt att säga, den kanske växlade ner i själva verket?).

Men har felet med mätarna och larm/abs försvunnit? Känns som att det är två separata fel varav senast nämnda har med mätarhuset att göra (glömde fråga det tidigare om det felet försvunnit sedan du lödde om?).

Bild
Användarens profilbild
Mr_Andersson78
Van

Jo, jag tror också på det. två separata fel som bara råkade visa sig samtidigt. Nu har jag inte kört så mycket sen jag lödde om mätarhuset, men inga sådana symptom har visat sig än iaf.

Nej, den växlar inte ner. hellre att den bryter tändningen ett ögonblick. svårt att förklara. :?

Vilken "väg" går signalerna från hastighetsgivarna? Troligen genom TCM (det är kontrollenheten till lådan va?) vilket då skulle förklara att mätarna dippar och att farthållaren stänger av sig. vi får väl se som sagt. inom en vecka vet jag nog om det blivit bättre :)

Användarens profilbild
Mr_Andersson78
Van

Suck. :cry: Tillbaka på ruta ett. Hickan började om idag igen.

Kan det vara ECU:n som är paj? Satt och hade mitt OBD instrument inkopplat medans bilen gick, och varje gång den "hickar till" fryser alla värden och jag måste dra ur interfacet och starta om torque i telefonen innan det funkar igen. Verkar som om hickan är ECU:n som startar om sig? Skulle isåfall kunna förklara varför det inte finns några felkoder att läsa ut.

Kan man byta den själv, eller måste bilen in på verkstad för att kodas eller nåt? Nån som har tillgång till ett schema på hur den ser ut på insidan? Kanske är någon dålig kondensator som man kan byta?

Användarens profilbild
Mr_Andersson78
Van

Nu har jag läst ut felkoder igen. obd visar inget, men MIL-koder ger 12 31 51. 12 är väl att spänningen varit bruten till pcm mindre än 20 cykler sedan. 31 är EVAP purge solenoid circuit, och 51 är right rear fuel system lean.

felkod 12 har jag haft varje gång jag läst ut MIL koder. Jag misstänker att det är för att spänningen bryts till PCM varje gång bilen hickar till.
Felkod 31 är ny. enligt manualen är det en solenoid som styr hur och när kolkanistern ska ventileras till insuget.
Felkod 51 säger att motorn går med hög berikningsgrad. troligen beroende på att jag åker på e85. Det som är konstigt är att enligt manualen ska den koden ge en fast lysande service-engine ? min blinkar bara till en gång och släcks sen.

Får nog prova att köra några tankar på vanlig bensin och se om det blir nån skillnad...

Nån som har nån annan ide? Håller på att bli knäpp! Dessutom har den andra bilen i familjen fått för sig att styrdonet till airbagen är paj. Som om det inte räcker att ena bilen trilskas :(

Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Mysko att du får koder i mätarhuset men inga på din smartphone :roll:

Men får du inget avslut på "55" ?

Prova att blockera EGR-systemet med en heltäckande packning och se om bilen går bättre =)

Bild
Användarens profilbild
Mr_Andersson78
Van

Kanske inte så konstigt egentligen. Jag kör snikversionen av torque och en kina-kopia till obd adapter. Köpte den mest som en kul grej :mrgreen: Tror jag ska uppgradera till betalversionen och en riktig ELM327 adapter så tror jag det funkar bättre.

Jodå, jag får 55 också. Jag skrev det bara inte i inlägget eftersom det inte är någon felkod egentligen.

Ska prova att plugga EGR-ventilen i morgon. Tankade i ren bensin idag och körde ca 6 mil. Inte en rysning! :shock: Tänkte att då var det väl pga etanolen lika förbannat! Men när jag kom hem och den stått en stund gick jag ut och startade den igen. Tog 2 minuter sen började den förbannade hickan igen. :x Nu har jag även ordnat ordentlig jordning till PCM, växellåda och motor så nu kan det då inte vara det iaf. Ska ta en provtur igen imorgon och se vad som händer. Kan iaf inte bli sämre?

Skriv svar