Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Hjälp mig fixa växellådan på -98 Grand Voyager 3.8L AWD

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
ChJ
Minivan

Re: Sv: Hjälp mig fixa växellådan på -98 Grand Voyager 3.8L

Jahapp. Idag kom solenoidpaketet med packning. Dags att riva upp igen. Den där packningen... lägger jag den bara på plats eller är det något sorts tätnings/fästmedel jag ska kleta emellan?
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Hjälp mig fixa växellådan på -98 Grand Voyager 3.8L AWD

Inget klet/lim emellan, bara på med packningen =)

Se till så du inte drar bultarna för hårt till solenoiden.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
ChJ
Minivan

Ute och kör nu. Fungerar. Något annorlunda växlingar... Det står något om kastrering efter byte av solenoidpaketet... Men.. Tusen tack till dig, Avenger. IOU :grin:
Användarens profilbild
ChJ
Minivan

Inte kastrering... Kalibrering 8-)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Tjena!

Roligt att höra att det fungerar, men tror "Elegancej" är proffset på detta problemet :D

Aa juste, kalibrering bör göras på en aukt. verkstad med DRBIII scantool, men tror inte du vill lägga ytterligare 1 500:- på detta :P, därför är det bra att köra bilen 1-2 timmar om du ska något ärende, särskilt "stadskörning", skillnaden är att TCM:en ställer om sig sakta men säkert medans ett instrument återställer TCM:en direkt så att den lär sig allting snabbare på nytt.

Bild
Användarens profilbild
ChJ
Minivan

Avenger skrev:Du menar att det klickar från ventilpaketet när man lägger i från PARK till DRIVE? Är nog eftersom den lägger i tvåan direkt..

Det klickande ljudet försvann efter årsmodell 2003 i USA när dom uppdaterade ventilhuset till en nyare modell =) Enligt rykten så fungerar det att installera en nyare solenoid på äldre bilar, då blir även växlingen mjukare, funderar själv på att prova det. men men,, det hör inte till saken.
Jo. Det gick bra med nyare typen av solenoidpaket. Fast, en extra distansplatta var man tvungen att ta bort...
uploadfromtaptalk1346705423006.jpg
Så här ser den ut på golvet
uploadfromtaptalk1346705368205.jpg
Och så här ser det ut under distansplatta...
uploadfromtaptalk1346705305418.jpg
Dvs lite gammal packning att mycket försiktigt få bort.

Sen. Det där ljudet som om man drog en metallkedja över en metallkant... Det är borta :-)
Användarens profilbild
ChJ
Minivan

ChJ skrev:Jo. Fick ut P0755 med elmen och torque på min android smartphone...
Det funkade alltså bra för just den här floden. Alltså, märkesverkstaden fick ut P0755 och det fick jag hela tiden med elmen och torque appen hur mycket jag än donade med ordning och så. Sen efter bytt solenoidpaket så blev det inga floder rapporterade från elmen...
Användarens profilbild
ChJ
Minivan

ChJ skrev:hrmpf. 3 tusen fattigare. en service på automatlådan senare....
felkod P07xx någonting om solenoid circut failure eller så. får prova byta hastighetssensorerna i morgon. hoppas den enkla felkodsläsaren kommer strax. får fundera på att pröva byta solenoidpaket ändå. de talade om 10 till 15 tusen på märkesverkstaden. inte aktuellt ...
Det är ju det här man kan bli lite irriterad över. Standardfel som kostade mig typ 1000 spänn i inköp och som bara bytet av solenoidpaket tog mig som amatör ett par tre timmar att byta. Hur fasen kan man som "proffs" kostnadsberäkning det till 10 till 15 tusen? :evil:
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Fan va gött att du fick en så pass uppdaterad solenoid, nu blev ju jag riktigt sugen också :D (att få bort det där ljudet/klickandet) :P Hur mycket olja åkte ur för dig? =) Hade du bilen på plan mark?

Bild
Användarens profilbild
ChJ
Minivan

Avenger skrev:Fan va gött att du fick en så pass uppdaterad solenoid, nu blev ju jag riktigt sugen också :D (att få bort det där ljudet/klickandet) :P Hur mycket olja åkte ur för dig? =) Hade du bilen på plan mark?
Pallade upp fram. I princip ingen olja kom ut... några centiliter max.
Användarens profilbild
Elegancej
SUV

Skönt att det löste sig så lätt nu är det bara att tuta och köra, funkade det med att ta bort distansplattan gick det att dra fast solenoidpaketet ordentligt och få det tätt utan distansen jag var tvungen att lägga dit distansen för att det skulle fungera. Så det är bara att gratulera och hoppas att det forsätter att funka för dig med själv har jag nu kört ca 500 mil sedan solenoid bytet och det fungerar klockrent.

// Janne
Assistancekåren när du inte kan bärga dig.
Användarens profilbild
ChJ
Minivan

Elegancej skrev:Skönt att det löste sig så lätt nu är det bara att tuta och köra, funkade det med att ta bort distansplattan gick det att dra fast solenoidpaketet ordentligt och få det tätt utan distansen jag var tvungen att lägga dit distansen för att det skulle fungera. Så det är bara att gratulera och hoppas att det forsätter att funka för dig med själv har jag nu kört ca 500 mil sedan solenoid bytet och det fungerar klockrent.

// Janne
Jag tror det fungerar bra. Med solenoidpaketet kom en instruktion om att distansplattan på gamla modellen ska tas bort om man sätter på just den modellen jag fick, den nya. Det stod också att den gamla modellen, den med distansplatta, hade utgått ur sortimentet.
uploadfromtaptalk1346790282478.jpg
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Alltid roligt att höra att en Chrysler fortsätter rulla på :D

Blir nog att jag beställer en också, visste fasiken inte att alla på ebay var uppgraderade :) Detta kommer göra växlingen lite mjukare kan jag tänka mig, och skönt att slippa det klickande ljudet, lägger nog i DRIVE och REVERSE lite snabbare än innan också.

Bild
Skriv svar