Ja varför inte bara skratta
Ja varför inte bara skratta
Jo jag har ju fått hem bilen och det är skönt.
Men nu misständer den på ettans cylinder.
Kollade lite snabbt och det visade sig att den där stålpinnen på toppen av tändstiftet sitter löst:-o så därav dåligt kontakt vilket gör att bilen misständer på ettans. Jaja jag gick ut, tog fram lite verktyg.
Tänkte jag testar lossa tändstiftet först:-). Nä det e ju trångt som alla vet och två armar får man bara inte in om man nu e rädd on alla kablar också.
Så iaf skulle ta loss tändstifthylsan och sätta den på förlängare ja då sitter den fast. Helt otroligt jag kan inte lyfta av den.
Så börjar skruva av insuget och då hittar jag inte rätt grejer för att skruva av de 4 innersta skruvarna.
Ska leta en stund till efter Lilleman somnat.
Vilken morgon. Ja så jag har väl halva dagen för mig. Har nog flugit ut några fula ord redan:-).
Så undrar jag en sak.
Jag har så otroligt svårt att se hur högt automatlåds oljan går.
Hela stickan är inte pissblöt men fuktig. De nedersta hålen på stickan är "fyllda" med olja men inte de övre men oljan går ändå över dessa.
Vet inte om set bara är lite som fastnat på vägen upp ur röret eller ej. På verkstan som kika på bilen när jag köpte den sa att den var strax över halvfull. Inte ens det kan jag utläsa. Hur svårt ska det va?
Nån som har idé om hur man kan göra det enklare?
Krita på stickan?
Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Men nu misständer den på ettans cylinder.
Kollade lite snabbt och det visade sig att den där stålpinnen på toppen av tändstiftet sitter löst:-o så därav dåligt kontakt vilket gör att bilen misständer på ettans. Jaja jag gick ut, tog fram lite verktyg.
Tänkte jag testar lossa tändstiftet först:-). Nä det e ju trångt som alla vet och två armar får man bara inte in om man nu e rädd on alla kablar också.
Så iaf skulle ta loss tändstifthylsan och sätta den på förlängare ja då sitter den fast. Helt otroligt jag kan inte lyfta av den.
Så börjar skruva av insuget och då hittar jag inte rätt grejer för att skruva av de 4 innersta skruvarna.
Ska leta en stund till efter Lilleman somnat.
Vilken morgon. Ja så jag har väl halva dagen för mig. Har nog flugit ut några fula ord redan:-).
Så undrar jag en sak.
Jag har så otroligt svårt att se hur högt automatlåds oljan går.
Hela stickan är inte pissblöt men fuktig. De nedersta hålen på stickan är "fyllda" med olja men inte de övre men oljan går ändå över dessa.
Vet inte om set bara är lite som fastnat på vägen upp ur röret eller ej. På verkstan som kika på bilen när jag köpte den sa att den var strax över halvfull. Inte ens det kan jag utläsa. Hur svårt ska det va?
Nån som har idé om hur man kan göra det enklare?
Krita på stickan?
Voyager V6 -04
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Annons
Re: Ja varför inte bara skratta
Ajfan va tråkigt 
Hur har det gått med tändstiftet nu? Börjar det ordna sig? =(
Ang. automatlådeoljan:
Kör bilen i antingen 3 mil eller 2-3 minuter beroende på om du vill ha ett resultat på varm eller kall motor (jag hade rekommenderat varm motor). Om du väljer att köra i 2-3 mil, kör landsväg eller åtminstone utan stopp/kör/stopp/kör om du väljer att köra runt i stan. Åk till en plats där du vet att marken är någorlunda plan, en bensinstation brukar vara bra, där finns även papper. Håll motorn på tomgång och lägg i parkeringsbromsen samt bläddra igenom alla växellägen och avsluta i PARK. Motorn ska fortfarande vara på tomgång när du kollar oljenivån.
Kolla bilden nedan:
[bilder]http://www.usabilforum.se/forumuppladdn ... sticka.jpg[/bilder]
Hur har det gått med tändstiftet nu? Börjar det ordna sig? =(
Ang. automatlådeoljan:
Kör bilen i antingen 3 mil eller 2-3 minuter beroende på om du vill ha ett resultat på varm eller kall motor (jag hade rekommenderat varm motor). Om du väljer att köra i 2-3 mil, kör landsväg eller åtminstone utan stopp/kör/stopp/kör om du väljer att köra runt i stan. Åk till en plats där du vet att marken är någorlunda plan, en bensinstation brukar vara bra, där finns även papper. Håll motorn på tomgång och lägg i parkeringsbromsen samt bläddra igenom alla växellägen och avsluta i PARK. Motorn ska fortfarande vara på tomgång när du kollar oljenivån.
Kolla bilden nedan:
[bilder]http://www.usabilforum.se/forumuppladdn ... sticka.jpg[/bilder]
Re: Sv: Ja varför inte bara skratta
Det var inte tändstiftet som var fel på utan tändkabeln. Stålet som ska hålla runt toppen på tändstiftet hade lossnat. Åkte och beställde ny tändkabelnsats för 350 från Hansen.
Tändstiftet som satt i när jag köpte bilen det jag fått av firman som beställde från. Hansen var olika så fråga om det och ja det var fel stift jag hade så i med de gammal stiften igen. Men dom skulle ta hem rätt till mig utan kostnad.
Men nu är det nåt med tändningen på tredje cylinder så ska senare byta plats på två stift för att se vad son händer.
Ang oljan.
Tack ska se om det hjälper men som sagt så tycket jag att det är så svårt att se. Känns som det är mer än fullt
Har så jäkla svårt att utläsa men ska prova senare igen.
Tändstiftet som satt i när jag köpte bilen det jag fått av firman som beställde från. Hansen var olika så fråga om det och ja det var fel stift jag hade så i med de gammal stiften igen. Men dom skulle ta hem rätt till mig utan kostnad.
Men nu är det nåt med tändningen på tredje cylinder så ska senare byta plats på två stift för att se vad son händer.
Ang oljan.
Tack ska se om det hjälper men som sagt så tycket jag att det är så svårt att se. Känns som det är mer än fullt
Har så jäkla svårt att utläsa men ska prova senare igen.
Voyager V6 -04
Aha 
Hoppas du får tändkablarna snart, borde dyka upp redan på måndag eller? =)
Fasiken va surt med MER problem =/ Hoppas att det bara är stiftet i cyl 3.
Aa jag vet, det kan vara krångligt att läsa av oljestickan, den är inte böjd på något sätt ?
Hoppas du får tändkablarna snart, borde dyka upp redan på måndag eller? =)
Fasiken va surt med MER problem =/ Hoppas att det bara är stiftet i cyl 3.
Aa jag vet, det kan vara krångligt att läsa av oljestickan, den är inte böjd på något sätt ?
Ja mycket surt. Men problemet kom när jag bytade stift så det kan ju vara fel på det. De nya kommer på tisdag och kablarna funkar nog tills dess:-).
Stickan är rak börjar kurvor en bit över full denna brukar också ja blöt
Stickan är rak börjar kurvor en bit över full denna brukar också ja blöt
Voyager V6 -04
Botade plats på två tändstift nu.
Mellan 3ans och 2ans cylinder utan att skruva av insuget. Skam den som ger sig:-).
Iaf ingen förändring.
Får vänta tills jag får nya stift och kablar annars blir det till att prata med verkstan jag hämta bilen hos.
Vad har ni gjort;-) med min bil
Mellan 3ans och 2ans cylinder utan att skruva av insuget. Skam den som ger sig:-).
Iaf ingen förändring.
Får vänta tills jag får nya stift och kablar annars blir det till att prata med verkstan jag hämta bilen hos.
Vad har ni gjort;-) med min bil
Voyager V6 -04
Usch vad tråkigt!!
Hoppas verkligen inte det är någonting annat än kablarna nu, vore ju f*n så jobbigt =(
Kommit fram till att bilen misdtänder på iaf två cylindrar och det är nog en blandning på att en tändkabel är sådär och att de gamla driften kan fått lite stryk när de legat i en låda i bilen efter bytet.
Kan även vara att pcmen är på inlärning efter bytet av den men är mer osäker på det.
Kommer iaf att prova lite ikväll med det med. La lite koppartråd runt stiftet med den trasiga tändkabeln och den gick renare vid start men började hosta lite ungefär 10-15 sekunder efter start.
Ska i vilket fall som helst även ringa verkstan på måndag och prata med dom om problemet.
Lite tråkigt att byta tändkabelarna bara. Står så fint mopar på dom:-).
Ska nog försöka få tag på en begagnad täbdmodul med. Med allt som varit på bilen nu så kan jag lika gärna ha en hemma i reserv. Tar säker hela fem min att byta den:-)
Kan även vara att pcmen är på inlärning efter bytet av den men är mer osäker på det.
Kommer iaf att prova lite ikväll med det med. La lite koppartråd runt stiftet med den trasiga tändkabeln och den gick renare vid start men började hosta lite ungefär 10-15 sekunder efter start.
Ska i vilket fall som helst även ringa verkstan på måndag och prata med dom om problemet.
Lite tråkigt att byta tändkabelarna bara. Står så fint mopar på dom:-).
Ska nog försöka få tag på en begagnad täbdmodul med. Med allt som varit på bilen nu så kan jag lika gärna ha en hemma i reserv. Tar säker hela fem min att byta den:-)
Voyager V6 -04
Usch, låter inge kul att bilen ska börja krångla igen...
Hoppas det är nåt enkelt, men annars borde ju verkstan ta detta på garanti-jobb.
Hoppas det är nåt enkelt, men annars borde ju verkstan ta detta på garanti-jobb.
Tack till:
Avenger på USABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
Ja det borde bara vara nåt med tändningen tycker jag.
Måste tyvärr vänta tills tisdag på stift och fram till löning på kablar:-(.
Men tycker ändå verkstan borde kolla upp det
Måste tyvärr vänta tills tisdag på stift och fram till löning på kablar:-(.
Men tycker ändå verkstan borde kolla upp det
Voyager V6 -04
Ja så länge det är pcm fel eller nåt dom dragit i så borde det gå.Räcket skrev:Usch, låter inge kul att bilen ska börja krångla igen...
Voyager V6 -04
Fick slantar från försäkringskassan idag:-), mycket tidigare än jag trodde.
Dom brukar alltid ringa för dom tycker jag fyller i konstigt eller anmärker på mina långa dagar men pengar fanns så blir att beställa tändkablar idag:-). Satsen låg på lite mindre än 400. Fanns en för strax över tusenlappen men det känns lite magstarkt och för 400 känns konstigt billigt.
Men beställas ska det:-).
Dom brukar alltid ringa för dom tycker jag fyller i konstigt eller anmärker på mina långa dagar men pengar fanns så blir att beställa tändkablar idag:-). Satsen låg på lite mindre än 400. Fanns en för strax över tusenlappen men det känns lite magstarkt och för 400 känns konstigt billigt.
Men beställas ska det:-).
Voyager V6 -04
Kan det vara tändmodulen som knasar. Låter så .
Anders fd. Sebring - 05
Nu nytt märke som inte är Amerikanskt
Nu nytt märke som inte är Amerikanskt
Möjligt. Ska beställa en från en skrot idag. Funkar inte nya stift och kablar så är det nästa sak på listan
Voyager V6 -04
Hoppas på att de är billiga. Ny tryter pengarna igen
Voyager V6 -04