Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Drar ur batteriet över natten... Voyager -02

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Fricke74
Station Wagon

Drar ur batteriet över natten... Voyager -02

Hej.

Har köpt en Grand Voyager 3.3L V6 -02

Eldörrar, El skuff mm mm

Först hadde jag problem med att kupe flekten gick bara på fullt.
När jag stängde av det helt så började det att föra oväsen under hadsfacket istället.

Det problemet löste jag genom att köpa ett nytt fläkt motstånd som var lätt att byta under handsfacket.
Det finns 3 stycken olika. Pris 202kr, 276Kr, 1020kr. Mitt var naturligtvist det dyraste ... :shock:
Då beroende poå att jag hadde fullt ecc system med 3 styrningar.

Men nu till mitt nuvarande problem.

När jag parkerar bilen för natten så är batteriet helt tomt på ström på morgonen.
Med en liten koll så visar det sig att det verkar vara säkringen till innebelysningen och stereon som det drar ur mest. Det har jag kollat genom att lossa minuspolen och sedan dragit den mot polen för att se gnistans kraft. Betydligt mindre då jag lossade den säkringen först. (naturligtvist så var allt släckt och stängt då jag gjorde testet.

Någon som har nån ide på vad det kan vara... ;)

Tack på förhand
Senast redigerad av Avenger den tis 29 jan 2013, 10:01, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

Re: Drar ur batteriet över natten...

Hmm... "gnistans kraft" är ingen bra metod, kan skada något då det laddas upp ett antal kondensatorer när spänningen läggs på. Bättre då att mäta strömmen.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Drar ur batteriet över natten... Voyager -02

Hej!

Välkommen till forumet och grattis till bilköpet!

Prova att lossa stereon och mät över batteriet hur många Milliamp som dras därefter (samt mät innan du lossar stereons kablage).

Kan vara stereon som ligger på (eller slutsteget), har själv varit med om nästan exakt samma sak på en -02 Chrysler.

Om det inte är den som drar ström så kan du dra IOD-säkringen i 30 sek (när batteriet är ditkopplat). Det återstället BCM:en kort och gott..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Fricke74
Station Wagon

Avenger skrev:Hej!

Välkommen till forumet och grattis till bilköpet!

Prova att lossa stereon och mät över batteriet hur många Milliamp som dras därefter (samt mät innan du lossar stereons kablage).

Kan vara stereon som ligger på (eller slutsteget), har själv varit med om nästan exakt samma sak på en -02 Chrysler.

Om det inte är den som drar ström så kan du dra IOD-säkringen i 30 sek (när batteriet är ditkopplat). Det återstället BCM:en kort och gott..

Tack för ett seriöst svar på frågan. :D

Jag har ett mätinstrument men kan väldigt lite om den. tyvärr.
Har du nått tips på hur tecknet ser ut? (Milliamp). Annars hänger jag med så långt. :lol:

Kul att veta vad det blev för åtgärd när det var stereons fel. Skrotade du den?? :o

Och till sist... 8-) Vad är står IOD för för något?? Och vad är BCM eller vad står det för...

Ps. Inte kul när instruktionsboken står på tyska. :o . (importbil)
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: Drar ur batteriet över natten... Voyager -02

Hej. Jag är inte helt säker men tror säkringen är utsatt i locket till säkringslådan. Kolla där:-).
BCM= body Control module. Vet inte riktigt vad den styr men stereo, fläkt, innerbelysning plus lite till skulle jag gissa på.
Finns en massa korta och konstiga namn och förkortningar.
Men flera här vet vad det är och betyder:-)

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

IOD = Ignition Off Draw.

BCM = Body Control Module.

Generellt så bör en bil inte dra mer än runt 20-25 milliamp när allting är avstängt, det är sådan ström som går till minnesfunktioner i de olika modulerna osv. (kan dock vara mer eller mindre på Voyager, men ungefär där runt).

Ställ in din multimeter på Amp och högsta läget så du får ut milliamp, koppla sedan bort den negativa kabeln ifrån batteriet och anslut multimeterns röda kabel till minuskabeln som gick tillbatteriet, och därefter minuskabeln från multimetern till batteriets minuspol (så dom går i serie). Kontrollera hur många milliamp den drar och börja med att lossa en säkring i taget för att utesluta vissa funktioner, börja givetvis med radion/stereon då den kan vara orsaken, antingen rycka säkringen till den eller koppla bort den, dock enklast att bara rycka säkringen i motorrummet (alla säkringar och de flesta vanliga reläer sitter i motorrummet på den årsmodellen av Voyager).

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Fricke74
Station Wagon

Hej!

För er alla som undrar hur det gick! :o

Så lämnade jag in bilen på BilFix i sundsvall.
De gjorde en el analys och....

När jag hämtade bilen/köpte den fick de hjälpstarta bilen.

Det räckte inte att jag körde ca40mil med bilen så att batteriet skulle ladda fullt.
Batteriet behövde laddas upp med batteriladdare för att bli fullt.
Så jag laddade batteriet direkt i bilen med en smart laddare som jag köpte på biltema för ca499Kr.
Då behövde jag inte koppla ifrån polerna för att ingen elektronik skulle ta skada. (Smart) :lol:

Förklaring:

Om batteriet inte är fulladdat och det är kalt så fick bilen spel... En bil har ju ett flertal dattorer i elsystemet för att klara allt. Så problemet var att bildatorerna hadde för lite ström för att hantera det.

Nu är det i alla fall inga problem med att bilen drar ur batteriet iaf... :lol:

Tack för er hjälp!!! :D
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: Drar ur batteriet över natten... Voyager -02

Får du alltid ladda bilen nu då för att kunna starta? Lyckades dom inte hitta felet

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
avitone
SUV

Så du visste från början att du hade ett dåligt batteri?
Och så förstod du inte varför det var tomt/drog ur?
????
Anders fd. Sebring - 05
Nu nytt märke som inte är Amerikanskt
Skriv svar