Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Skrap-/friktionsljud kall motor 3,3l Grand Voyager-05

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
TomGra
Station Wagon

Skrap-/friktionsljud kall motor 3,3l Grand Voyager-05

Hej!
När motorn ännu inte hunnit bli varm så skapas ett skrapande och pulserande ljud från den delen av motorn där det snurrar en massa remmar (vä sida när du står framför huven och tittar på motorn, drivremmen?) Jag antar det är remmen alternativ något svänghjul, trissa som skrapar mot. Ljudet försvinner allteftersom när motorn blivit varm.
Så vad kan det vara?
Bör jag åtgärda felet genast eller kan jag avvakta ett tag?
Jag köpte bilen begagnad för någon månad sedan utan det här ljudet. Och nu verkar det som om jag haft otur....suck...
Någon som kan hjälpa mig här?
Tack!
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Skrap-/friktionsljud kall motor 3,3l Grand Voyager-05

Hej!

Välkommen till forumet!

Jag tror inte att du behöver oroa dig för något dyrt fel, vad som än skulle kunna tänkas gå sönder vad gäller drivrem, generator, vattenpump osv. så är det billigt att inhandla reservdelarna från USA, arbetet bör heller inte bli så omfattande, tror att fast pris är max 3 timmar vad som än är ev. sönder..

Kan det vara något lager till ett spännhjul kanske? Ingen möjlighet att spela in ett ljudklipp och lägga upp på YouTube? (dvs. om man kan skilja ljudet tydligt).. annars är det väldigt svårt att avgöra sådant över Internet, kan i princip vara vad som helst på den sidan..

Alternativ köra till en verkstad som kan avgöra varifrån ljudet kommer, antingen går dom på känsla eller använder stetoskop, bör vara kostnadsfritt att få ut en mekaniker som kan lyssna =) ..sedan handlar du ev. reservdel och gör jobbet själv (eller lämnar till dem) :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

Apropå stetoskop: en vanlig plastslang typ bränsleslang går alldeles utmärkt att använda. Har identifierat missljud, avgasläck o allehanda fel som orsakat ljud och det är förvånade så bra detta enkla verktyg fungerar.

Det går väldigt enkelt att höra var ljudet kommer från.
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

Det är många saker som denna rem driver:
klicka på bilden för full storlek om du får en rulllist
klicka på bilden för full storlek om du får en rulllist
aggregatrem.jpg (103.43 KiB) Visad 3072 gånger
  • Längst upp till vänster=generatorn
    Längst ner till vänster=vattenpumpen
    Stora hjulet längst ner=vevaxeln som driver allt
    Lilla hjulet ovanför vattenpumpen=spännrulle
    Längst ner till höger=pump styrservo
    Längst upp till höger=AC kompressor
    Det andra lilla hjulet är enbart en brytrulle.
Som synes en mängd kullager som får jobba.

Det enda som drivs och som enkelt går att "isolera" är AC kompressorn, den har ju en egen frikoppling.
Stäng av den via panelen i bilen och om det inte funkar, d v s centrumdelen på kompressorn står stilla kan du gå vidare med att lossas en kontakt eller säkring. Kanske missljudet då försvinner?
Den är nog oftast den komponent som orsakar bekymmer.

Det är annars lätt att via spännrullen lossa remmen och lyssna på enbart motorn som vid kall motor kan köras en stund innan vattentempen blir för hög. Om du lossar remmen kan du ju känna och vrida på alla drivna enheter. (det är inte särskilt svårt att få på remmen igen även om det ser lite krångligt ut)
Senast redigerad av Anders Ason den tor 07 feb 2013, 10:04, redigerad totalt 2 gånger.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej =)

Vilke inlägg ska jag ta bort? =)

P.S, bra tips om remmen och de olika hjulen.

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

Anders Ason skrev:(kan mod. ta bort det här inlägget (gick ju att redigera förra) hittar ingen knapp själv, går väl att lägga dit i php? )

Svar: det här tack

Vill du inte lägga in funktionen ta bort inlägg?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Borttaget =)

Inlägg och trådar raderas på begäran, så att det inte blir några tomluckor i vissa trådar =)

Bild
Användarens profilbild
TomGra
Station Wagon

Tack för hjälpen alla!
Jag håller koll på ljudet och om det inte blir värre så avvaktar jag till nästa servicetillfälle. Ska dock testa att starta med AC:n avstängd och kolla om ljudet kan vara från AC kompressorn.

Än så länge är jag riktigt nöjd med bilen och storlek, funktion och komfort passar familjen perfekt ;-) Hoppas verkligen att det förblir så och att den inte börja krångla med en massa fel.

Tack!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ja, AC-kompressorn kan vara en trolig orsak, prova gärna det =)

En -05 brukar inte krångla något värst, tror att den kommer bli en perfekt bil i många år framöver, vi har bara god erfarenhet av Voyager :)

Bild
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

När du ändå håller på, ett tips:

Titta in på röret som syns under motorn på höger sida. Du ser det genom hjulhuset. Jag köpte en -05 på sensommaren förra året och fick läck på just det röret (droppade).
Det nya behandlade röret.
Det nya behandlade röret.
likaså att det inte är blött på golvet på passagerarsidan då kondensvattnet från ACCn kan läcka in (enkelt att åtgärda).
      • Har en likadan bil.
        vojjefrontb340.jpg
        vojjefrontb340.jpg (124.31 KiB) Visad 3045 gånger
Skriv svar