Vid första anblick (kollade live för ett par månader sedan) så avfärdade jag gallret pga följande tre orsaker:
1. det måste sitta BAKOM bakersta raden och inte ÖVER stolsryggen = två pinnar måste vara där vovven ska vara. Inte bra. Han kan fastna i dem och skada sig.
2. det är rakt och täcker inte det viktiga lilla området som är till höger om bakersta sätet (sett bakifrån när man öppnar bagageluckan). Min hund leker ofta att han är katt och tar sig faktiskt genom små utrymmen för skojs skull.
3. Helt enkelt inte tillräckligt stabilt för en stark schäfer. (Han är världens snällaste men när hans minimänniskor går iväg är han inte att leka med... då vill han efter.)
Man måste spänna upp detta galler vansinnigt hårt om det inte ska riskera att "falla framåt" över människorna som sitter längst bak. De galler vi har haft i Volvosarna har förankrats på sidan och i sätet. De sitter fast. Vi har också haft nån sorts galler som avdelare i bagageluckan, den fungerar på samma princip som biltemas galler: snurra fast i tak och golv. Detta galler flyttar på sig lite som det vill. Min man är stark men inte ens han klarar av att skruva fast det så hårt att det blir fixerat.
Som det är just nu så lämnar jag sällan hunden i bilen. De gånger jag lämnat honom (aldrig mer än fem minuter - bara när jag snabbhandlar i lilla butiken här i närheten eller hämtar en pizza på pizzerian) har han alltid suttit i förarstolen när jag kommit tillbaka. Han ser nöjd ut iallafall, den lilla klätterapan!