Jag fixade till en Charger på egen hand, och lärde mig en del under tiden.Quercus skrev:Nu har jag fått en offert från Nordtrafik:Då kommer lite funderingar kring regbesiktningen. Sidoblinkers sitter redan i backspeglarna så det ska väl räcka fast de inte är E-märkta?
Permanent lösning med blinkers är att man kopplar bakblinkersen till backljusen och sätter switchback lampor till positionsljus/blinkers fram. Detta funkar på kontrollbesiktningar men inte regbesiktningar. På regbesiktningen måste man i stället sätta temporära blinkers typ http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... kta-42178/" onclick="window.open(this.href);return false; bak och positionsljus typ http://www.thornermaskin.se/epages/thor ... cts/800283" onclick="window.open(this.href);return false; fram.
Har jag fattat det någorlunda rätt så långt?
Dina sidoblinkers i speglarna skall vara ok så länge färgen är rätt - man får nämligen dispens för all orginalutrustning vid privatimport för eget bruk, så länge de uppfyller lagkraven (rätt färg och placering).
Fram kan man klara med switchback (vid regbes) om man har tur, för min del var det bomstopp, så det var bara att skaffa andra parkeringsljus, och koppla bort parkeringsfunktionen från blinkerslampan. Dock lär det oftast gå genom vid kontrollbesiktning (inte provat själv).
Bak kan funka att sätta i backljuset och komplettera med backlampa (vid regbes), men om det är en noggrann besiktningsman så stämmer inte nummerna på glaset med funktionen, och då är det inte längre originalutrustning, och då faller dispensen (jag hade inte chansat). Alternativt kan man köra med tillfälliga blinkers och sedan göra ändringen till att använda backlampan när den gått genom regbes, men om det är en noggran kille (igen) så ska han skriva i att det är utanpåliggande blinkers, och om de sedan märker att du byggt om vid kontrollbesiktning kan det bli liv om detta...
Om det går genom vid regbes kan man sedan ta bort backlampan, då den inte måste finnas vid kontrollbesiktning. Personligen valde jag att sätta godkända blinkers från swelight bak (efter att ha misslyckats med switchback vid första regbes) istället, för att slippa allt krångel i framtiden, samt att det är rätt trevligt att ha backlampor