ojämn tomgång 2.4 Voyager 97
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
- sätilarobban
- Minivan
ojämn tomgång 2.4 Voyager 97
Hej alla jag har en grand Voyager 97a 2.4l man låda..Min tomgång är väldigt ojämn och dör emellanåt. Har kollat följande kamrems läge tagit komprisionsprov .bytt tomgångs regleringsventil kollat vacumläcka.kollat kanistern under bilen fast där var det inget sug alls. fick felkod 31 via servicelampan. är tacksam för svar och förslag.Ska till Italien om 40 dagar så jag börjar få panik.MVH ROBBAN
Senast redigerad av Avenger den mån 21 apr 2014, 22:50, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Årsmodell och motor saknades i rubriken.
Anledning: Årsmodell och motor saknades i rubriken.
Annons
- sätilarobban
- Minivan
Re: ojämn tomgång 97a voyager
sätilarobban skrev:Hej alla jag har en grand Voyager 97a 2.4l man låda..Min tomgång är väldigt ojämn och dör emellanåt. Har kollat följande kamrems läge tagit komprisionsprov .bytt tomgångs regleringsventil kollat vacumläcka.kollat kanistern under bilen fast där var det inget sug alls. fick felkod 31 via servicelampan. är tacksam för svar och förslag.Ska till Italien om 40 dagar så jag börjar få panik.MVH ROBBAN
Re: ojämn tomgång 2.4 Voyager 97
Hej,
Har du kontrollerat tändstiften, kablarna och tändspolen/modulen? Har märkt att de kan vara problem på de fyrcylindriga motorerna.
Har du kontrollerat tändstiften, kablarna och tändspolen/modulen? Har märkt att de kan vara problem på de fyrcylindriga motorerna.
- sätilarobban
- Minivan
Hej jo jag glömde har nya stift
Bytt tändspole med en annan köpte beg på blocket och bytt kablar utan resultat.
Bytt tändspole med en annan köpte beg på blocket och bytt kablar utan resultat.
Vad synd att det inte blev bättre, många vanliga felpunkter du kikat på då.
Felkod 31 hör till kanistern du pratar om, att den ska leda fram dunstande bensin från bränsletanken till motorn så att den inte bara försvinner ut i atmosfären/miljön. Om den öppnar hela tiden eller "oregelbundet" så kanske den får för mycket syre vid förbränning och går ojämnt.
Har du provat skruva tanklocket med 3 klick, kanske långsökt men det kan ge fel annars. Eller prova skifta mot ett annat tanklock.
Felkod 31 hör till kanistern du pratar om, att den ska leda fram dunstande bensin från bränsletanken till motorn så att den inte bara försvinner ut i atmosfären/miljön. Om den öppnar hela tiden eller "oregelbundet" så kanske den får för mycket syre vid förbränning och går ojämnt.
Har du provat skruva tanklocket med 3 klick, kanske långsökt men det kan ge fel annars. Eller prova skifta mot ett annat tanklock.
- sätilarobban
- Minivan
Hej jag va åxå inne på att den va öppen men jag kollade och den är stängd. provade även att plugga och koppla bort kanistern helt. läste åxå att ventilen inte jobbar på tomgång. men om den är helt urkopplad och pluggad utan förändring på tomgången så tror jag inte att det är något fel där.va lite inne på lamda eller oxygen sensorna men borde få felkoder eller tänd motor lampa.
Jag tycker också att en syresensor borde ge felkod om det är så allvarligt att motorn ibland stängs av.
Provat rengöra spjällhuset och dess sensorer, vet att det kan göra stor skillnad om det är massa sotlager.
Provat rengöra spjällhuset och dess sensorer, vet att det kan göra stor skillnad om det är massa sotlager.
- sätilarobban
- Minivan
Hej jag har bytt spjällhus en gång och bytt tomgångsstabilator 3 gånger. men ska prova alla förslag som du sagt. Man vet ju aldrig.. Jag är jätte tacksam för förslagen jag fått. Ska prova att ta bort syre sensorn för att se om katten är täppt