Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Problem med manuell Växellåda Chrysler Voyager -03

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Miss Li
Minivan

Problem med manuell Växellåda Chrysler Voyager -03

Hej!

Har nyligen införskaffat mig en Chrysler Voyager 2.4 -2003 med manuell växellåda.
Bilen har enbart gått 10600 mil och är i bra skick MEN jag tycker att växellådan är rätt "hård" till och från och ibland, inte alltid, krånglig att få i växlarna.
Idag när jag accelererade så hoppade 4:ans växel ur men sedan funkade det fint igen så problemet är väldigt svajigt.

Förstår att det kan vara flertalet orsaker och att det givetvis är svårt att säga vad men har någon tips om hur jag kan utesluta problemen från det ena till det andra?

Har tidigare haft en -00 som rullat över 32000 mil utan några som helst liknande tendenser och är därför lite orolig att jag köpt på mig ett dyrt problem...

Tacksam för input :)
/Linda
Senast redigerad av Avenger den tis 04 nov 2014, 15:47, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: La till årsmodellen i texten samt flyttade tråden till Voyager-kategorin, mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Problem med manuell Växellåda Chrysler Voyager -03

Hej,

Att växeln hoppade ur kanske bara var en engångshändelse om man inte la i den helt och hållet även om det kändes så, hoppas att det inte händer igen.

Ett oljebyte kanske kan hjälpa, de manuella växellådorna på dessa årsmodeller av Chrysler tycker jag har varit lite problem med, att de rasslar och har sig pga. ingående lager, dock aldrig haft problem med att det skulle vara svårt att få i en växel, dock kanske inte alltid så smidigt men det har alltid fungerat. Täta oljebyten kan nog hjälpa, med korrekt olja som inhandlas hos en Chrysler aukt. handlare så man får Mopar-olja.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Miss Li
Minivan

Hej och tack!

Ja jag önskar väl också att det var en tillfällighet att växeln hoppade ur och hade nog inte hetsat upp mig om det inte vore just för att jag tycker den är bökig med växlarna i övrigt.
Känns lite som att jag ibland får slå i dem och det är inget jag upplevt på min andra trotjänare.
Hoppas på oljebyte, ska få hjälp att kolla upp lite närmare på Torsdag kväll men som kvinna är det alltid bra att samla på sig info innan man åker till verkstad också ;)

Tack igen!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej igen,

Har bilen rullat långt, hur många mil?

Skramlar det någonting från växellådan om den står på tomgång när den är kall?

Jag hade nog enbart hällt i den olja som rekommenderas av Chrysler av märket Mopar.

Glömde även fråga, är det mer problem när bilen är kall än varm? Har det börjat märkas mera nu när det blivit höst och kallare ute?

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Miss Li
Minivan

Hej!

Nä jag anser inte att den rullar långt med sina 10600 mil.
Jag tycker den blir lite bättre när den är varm tror jag.
Köpte bilen för enbart 1 vecka sedan.

Hörde skramlande när jag hade bilen på tomgång häromdagen nu när du påpekar det...
:cry:
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej igen. Nej det var inte alls långt, man tycker inte att det borde vara några fel med lådan vid de milen, men man kan ha otur tråkigt nog, men hoppas som sagt inte det. Tog du en CARFAX på bilen innan köp för att säkerställa att miltalen stämmer, eller kollade du besiktningshistoriken om det finns sparat flera år tillbaka?

Lyssna om det slutar skramla/rassla om lådan om du trycker in kopplingen, isf kanske det är det ingående lagret som är dåligt.

Meddela gärna hur det går.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Miss Li
Minivan

Hej!

Först och främst är jag ENORMT tacksam för all din hjälp!!

Jag kollade mil ett gäng år tillbaka via transportstyrelsen för att säkerställa milen och det jag fick fram verkade stämma... Men som tillägg kan jag bara påpeka att otur är nog det namn jag skulle fått som tilltalsnamn så jag är ju inte förvånad om det här är en dyr historia då jag både är sjukskriven och ensamstående mamma :oops:

Jag personligen tyckte att lådan var lite hård när jag provkörde men eftersom jag tagit med mig mitt ex (dåligt beslut att välja honom kanske :roll: ) som inte är någon duvunge när det gäller bilar och han inte tyckte lika som jag så tänkte jag väl mest att det är jag som är känslig men inser nu att jag skulle kanske ha lyssnat på mig själv i det avseendet.
Nu på morgonen när jag startade bilen skramlade det inte men jag körde med rutorna nere och då finns ett skrammel till och från som försvinner när jag kopplar ur.
Det var lögn i helvetet att få i 3:an, lägger i 2:an igen och efter några meter var det inga problem att få i 3:ans växel så det är ju väldigt svajigt med när problemet uppstår.

Är glad att jag får lite input då han som sagt att han ska hjälpa mig är inne på 3 helt andra orsaker när jag beskrivit problemet för honom.

Jag uppdaterar absolut och återigen är jag väldigt tacksam för hjälpen!

Som en parantes...
Jag har ju kvar min Chrysler Grand Voyager 2.4 2000 med manuell låda.
Har jag någon chans att den lådan kan passa denna bilen eller har Chrysler gjort några förändringar mellan dessa årsmodeller?
Den "nya" är ju korta modellen men det bör väl inte ha någon inverkan på lådan?

Jag gillar verkligen bilen och den är riktigt bra i motor samt att i princip allt är bytt i framvagnen på den vilket är största problemet på min -00 som gjorde att jag inte ville börja lägga pengar på den med alla de milen den har på mätaren.

Mvh. Linda
Användarens profilbild
Linkan_Sweden
Van

Tycker du skall börja med att kontrollera växelvajrar och bussningar i länkaget mellan växelspaken och lådan innan du gör något större ingrepp på bilen. Det kan vara så enkelt som en justeringssak.

Skall du byta olja måste det inte vara Moparolja, det viktiga är att oljan uppfyller rätt specifikationer och dessa hittar du i din bils instruktionsbok.

Carfax tycker jag du skall låta bli. Varför betala för uppgifter du kan få gratis? Ägarinformation kan du få ifrån Transportstyrelsen och det var iaf gratis sist jag frågade på en bil. Sverige har tyvärr inget register på krockskador som tex USA har så man kan tyvärr inte enkelt kontrollera om bilen varit inblandat i någon olycka.

Hoppas att problemet löser sig för dig.
Chrysler 300C 2.7 Touring -05 Magnesium Pearl
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej

Bussningarna till vajrarna vid lådan går relativt lätt att byta om man har åtkomst, men jag tror att det måste fela ganska mycket för att det ska bli så pass trögt att få i en växel, man tycker inte att det borde vara så illa vid 10 tusen mil, men det beror helt på hur den körts iofs.

När det gäller oljan till den manuella växellådan så hade jag köpt märket Mopar, då den ändå ska uppfylla alla kraven så blir det säkert samma pris vad man än väljer. Det går heller inte åt så mycket, gissar på runt 2-2,5 liter. Det viktiga är som sagt att alla specifikationer uppfylls om det skulle bli svårt att få tag i ett visst märke.

CARFAX är riktigt smidigt om man letar bil, då kan man köpa deras månadsabonnemang och kontrollera hur många bilar man vill under den perioden. Det är nog inte alltid det går att få fram en kontroll på mätarställningen på annat sätt, det är iaf inte smidigt, särskilt inte om det är en import från EU eller USA eller annat. Men som du säger så är just mätarställningen något man nog kan få fram när det gäller ett mindre antal bilar, men det är inte hållbart om man letar många bilar, tänkte därför om det kollats vid köp.

Ägarinformation tror jag inte man får fram via dem, då behöver man kolla upp det hos Transportstyrelsen som du säger, tidigare ägare och sådant.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Miss Li
Minivan

Ska ta upp detta med oljebytet och han jobbar på en mekonomenverkstad så han bör väl kunna få fram vilken olja jag ska ha hoppas jag för jag tror inte instruktionsboken finns med denna.
Jag bor strax utanför Sthlm så rätt olja ska väl inte vara ngt problem för mig om det är så att det är det som krävs (vilket jag verkligen hoppas)

Min mekaniker har gett mig 3 alternativ men kanske han ändrar inställning när han provkör bilen då han mest hakat upp sig på att jag beskrivit att växeln hoppade ur fast jag uttryckligen sagt att det hänt 1 gång men att växellådan är trög och hård så att säga.
De alternativ han presenterat för mig är
Växelvajer
Syncring/sycringar
Drev

Bilen blev ett impulsköp just för att min andra verkligen inte mår bra i framvagnen, jag personligen tror fjäderbenslager men ingen annan vill egentligen lyssna på det jag säger och ingen har hittat något fel heller samt att jag hade spricka i framrutan och bilen kommer nu in i bes. period.
Eftersom jag varit så nöjd med just den andra voyagern som rullat hårt på vägarna i över 20.000 mil och jag har haft få kostnader på den under alla år.
Jag höjde ju på ögonbrynen just för miltalen på det nya inköpet men när jag pratat med transportstyrelsen och de gett mig mätarställningen på bilen några år tillbaka så kändes det hela troligt och ja jag tyckte väl jag har kollat upp det så mkt jag kan så att säga och det är säkert så att den inte rullat längre men att jag kanske har fått tag på just en otursbil gällande växellådan då :roll:

Jag återkommer imorgon kväll när bilen varit hos doktorn så får vi se om ni kanske tycker att hans diagnos kan stämma överens :D

Tack för all er hjälp!
Användarens profilbild
Miss Li
Minivan

Då har jag fått utlåtande från mekanikern.
Han tror att syncringarna är slut och därför pratar vi byte av låda.
Skrammel på höga motorvarv som tystnar när kopplingen trampas ned och han säger som jag att den är svårväxlad.

Ska kontakta försäljaren och se vad han har för förslag :cry:
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck

Miss Li skrev:Då har jag fått utlåtande från mekanikern.
Han tror att syncringarna är slut och därför pratar vi byte av låda.
Skrammel på höga motorvarv som tystnar när kopplingen trampas ned och han säger som jag att den är svårväxlad.

Ska kontakta försäljaren och se vad han har för förslag :cry:
  • Nästan helt säker på att din mekaniker har fel. "Skrammel på höga motorvarv som tystnar när kopplingen trampas ned och han säger som jag att den är svårväxlad." Detta säger så gott som entydigt på att det är urtrampningslagret som är kass (inget fel på lådan). Kan märkas på att kopplingspedalen måste ner långt innan det frikopplas (om det ens gör det helt, d v s blir svårväxlad). Växellådan måste tas ner, ett nytt lager monteras och allt skruvas ihop igen. Lagret inte särskilt dyrt utan det är arbetet som kostar. Felet har inte med oljan i växellådan att göra.
Användarens profilbild
WBC33
SUV

Min erfarenhet angående synkringar är att det skrapar/skorrar när man ska lägga i en specifik växel. Oftast börjar det med att det skorrar lite när man försöker lägga i en specifik växel , vi tar som exempel 3:an, om man inte gör något åt detta blir skorrandet värre och då kan det bli svårt att lägga i växeln. Att det är svårt att få i alla växlarna kan mycket väl ha att göra med det som både Anders Ason och Linkan_Sweden skrev om.
Att det skrammlar om lådan har inte med synkringarna att göra, har aldrig hört talas om att dessa skulle ge ifrån sig skrammlande ljud när de börjar bli dåliga.

Börja med att kolla upp vajrar, länkage och växelförarn/spaken. Är allt ok där så känns urtrampningslagret som nästa sak att kolla upp.

Hoppas det löser sig.
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Användarens profilbild
Miss Li
Minivan

Blir glad av att läsa det ni skriver även om jag givetvis blir besviken på att min mekaniker då troligen inte har den kunskapen som krävs för att ställa diagnosen.

Har varit i kontakt med försäljaren som iofs verkar vara tillmötesgående och har sagt att han ska kolla upp med mekonomen idag och att vi kanske kan börja med att göra ett oljebyte i lådan.
Ska ta upp det ni skriver med försäljaren också för även han blir nog glad om det inte är så allvarligt som syncringarna.

Någon som vet någon runt sthlms trakten som annars är bra på sånt här?

Bor i Bålsta så jag har inte så långt in till stan och tänkte att det kan ju vara ett alternativ att jag hänvisar försäljaren till någon kunnig så att det inte blir en never ending story av det hela!

Tack igen för er hjälp! :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej,

Ett defekt urtrampningslager kan ha de symtomen men även det motsatta beroende på hur det ser ut med felet samt designen. Det kan även vara det ingående lagret i lådan som inte får någon påverkan när kopplingen trycks ner varav det slutar föra oväsen. Vid 10 tusen mil så tycker jag verkligen inte att det borde vara lagret i lådan, men då jag sett det på flertalet bilar (dock dubbla miltalen) så blir man lite orolig med de symtom du beskriver, hoppa dock inte det. Det verkar vara lite av en sjukdom hos de manuella lådorna nu när man läser mer och mer om det. Jag tror att mer frekventa oljebyten är någonting som kan hålla lådorna i bättre skick.

Jag vet inte hur svårväxlad den är, men är det ganska mycket så lutar det nog mer åt urtrampningslagret som skrivits i tråden. Det jobbiga är dock att det blir nog en chansning att byta det, arbetet för att byta växellådan är ungefär detsamma. Synd att lådorna är så dyra på skroten och att de samtidigt rullat så långt.

mvh

Bild
Skriv svar