Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Batteri & laddning korta körsträckor till 2,8CRD

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Jim
Van

Batteri & laddning korta körsträckor till 2,8CRD

Har en diesel -06 (IV, RG) som jag konstant får ladda batteriet på med jämna mellanrum. Jag märker att den blir slöare och slöare för varje vecka, sen laddar jag över en helg å så går det igen ett par veckor.
Detta problem är bara vid svala/kalla årstider..
Sommarhalvåret är det inga problem. Har provat ett nytt batteri men samma resultat.
Glödstiften drar ju en hel del, upp emot en 120A i perioder beroende på hur kallt och jag misstänker det är största boven...
Jag kör ganska korta sträckor med start och stopp och det är väl det som gör att den inte hinner ladda ordentligt misstänker jag.

-Finns det fler diesel-ägare som upplever samma fenomen som jag eller??
-Vad har ni för batterier?
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Batteri & laddning korta körsträckor till 2,8CRD

Hej,

Hur långa sträckor kör du ungefär? Vad har du för spec. på batteriet?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Jim
Van

Re: Batteri & laddning korta körsträckor till 2,8CRD

Dagligen 1,5-2mil, 2 gånger om dagen sen kan det ju bli kanske 2-3 start under dessa resor beroende på handlings osv... Naturligtvis blir det en del resor som är längre någon kväll i veckan samt på helgerna..
Batteriet är ett 80-amperes med en 600-nånting i kortslutnings-/urladdnings-ström

Alltså, det funkar ju att underhållsladda hela tiden, men som sagt tidigare så är den största boven att vi ej åker längre sträckor tror jag. Är bara nyfiken på om fler har samma problem?

Dieseln kanske inte va optimal för vårat behov men så blev det...
Skriv svar