Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chevrolet Trans Sport toppackning

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Miggan
Station Wagon

Chevrolet Trans Sport toppackning

Hej, har insett att min bil läker vatten och olja. Verkar som att den läcker ur insugspackningen (Tydligen ett standardfel på dessa :D )
När jag nu tar mig an att byta denna packning, bör jag då även lyfta toppen och byta toppackningen med? tänkte som så att jag är ju halvvägs där redan. För vad jag har lyckats läsa mig till så är det väldigt vanligt att toppackningen far på dessa modeller med.

Kylarvätskan försvinner väldigt långsamt, jag kan köra väldigt många mil utan att det märks i expansionskärlet. Men det är alltid en liten fläck på parkeringen. Vad jag har kunnat se så samlas det lite vatten bakom termostathuset och det rinner ner där.

Oljan verkar komma ut på andra sidan mot multiremmen, svårt att se utan att plocka ut allt ur motorrummet. Men Ac-kompressorn är väldigt nedsmetad av motorolja.
Så min tanke gällande det är att insugspackningen läker, kanske topplockspackningen men även att oljepackningen till vevaxeln kan ha farit.

Motorn går bra, inget vatten i olja eller tvärtom så det läker ju ut ur motorn och inte in i den.

//Miggan
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Chevrolet Trans Sport toppackning

Ja, det är definitivt att rekommendera att också byta toppackning när motorn ändå är isär så långt.

Ang oljeläckaget, om ac-kompressorn är smetig så låter det mer som att det är på framsidan av motorn det läcker. Hur ser startmotorn ut? Ovanför den siter oljetrycksgivaren som har läckt för mig. Oljefiltret sitter ju också nära kompressorn om det läcker någonting där.
Användarens profilbild
Miggan
Station Wagon

Tack för snabbt svar, Ska kolla hur det ser ut med startmotorn mm. Tror det blir att införskaffa ett Usb-endoskop från Biltema för att kunna undersöka utan att behöva riva ner halva motorn.
Användarens profilbild
Miggan
Station Wagon

Hej Igen, Det visade sig att den läcker från packningarna. Har nu skruvat isär allt och ska påbörja ihopsättningen.
Har dock en liten fundering, bör jag även införskaffa nya bultar till det nedre insuget? eller räcker det med nya till topparna?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Rekomendationen är att även bultarna till nedre insuget ska bytas. Dock så är fel-pro's bultsats fel för de tidiga årsmodellerna, vet inte om de fixat det nu. Vilken årsmodell är din?
Användarens profilbild
Miggan
Station Wagon

sverker skrev:Rekomendationen är att även bultarna till nedre insuget ska bytas. Dock så är fel-pro's bultsats fel för de tidiga årsmodellerna, vet inte om de fixat det nu. Vilken årsmodell är din?

Ok. Min är en 2003, vet du ungefär hur lång tid det brukar ta att få sakerna om man beställer dom från Rockauto.com ?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Det brukar ta ungefär en vecka. Det var för 97-00 som de hade fel, förut åtminstone. För de senare årsmodellerna ska det vara rätt.
Användarens profilbild
Miggan
Station Wagon

Tack för dom snabba svaren! Nu rullar den igen, men fick ett nedslag på besiktningen. Felaktig ljusbild, har prövat byta lampa men ser ingen skillnad i ljusbilden. Ser att mina glas är väldigt repiga så jag tänker att det kan va det som förvränger ljusbilden. Funkar det att beställa nya från rockauto? eller har dom andra typer av lamphus där så att bilen inte blir laglig? För när man tittar på bilderna av lamphusen så ser det ut som att det inte är någon "inre" reflektor mm.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Rockautos lyktor är inte E-märkta, gå in istället på Tyska ebay så finns rätt grejer där.
Skriv svar