Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Projekt Topplock m.m (TS-00)

GM's mest populära bilmärke
NickW
SUV

Projekt Topplock m.m (TS-00)

Halloj!
Har nu påbörjat byte utav topplock tillsammans med diverse service delar på min TS. Tänkte lägga upp hur det går dag för dag ifalll att någon annan känner sig nyfiken.
Senare kommer även radio/ABS wheel hub bli ersatta.
Måste säga att jag blir mer och mer fundersam på vad förra ägare har gjort. Bypass-hose till kylsystem är borta och kopplat direkt till någon ingång bredvid oljefiltret. Vatten pumpen till Kylsystemet verkar även vara omkopplat så att den startar direkt då bilen startar.
Tvättar/städar även alla delar jag tar av ordentligt och håller ett öga ute om jag hittar något annat som behövs bytas.
Lägger upp några bilder =D

Jobbar på att ta bort mer eller mindre all rost med. Men antigen nya delar / nerslipning och ny lack på rosten. Kommer efter allt är bytt och klart!

Då jag ej transporterat min bil till min verkstad görs allt på min uppfart/garage/tomt. Vädret styr hur mycket jag hinner göra på en dag.

DAG 1
Gjorde så mycket mina kulor tillät ute i kylan innan de frös till is ;)

Såhär såg det ut innan jag påbörjat något :oops:
Bild

Lite härlig gojs(Olja och vatten) vid gasspjälet (?)
Bild
Bild

Väldigt konstig 'skruv' som sitter bredvid generatorn . Förstår inte varför man har satt en sådan där istället för en vanlig bult. Men men allt går loss med lite vilja =D
Bild

Här ser vi var bypass-hose borde ha suttit. Den röda sladden/kablen som ni ser är från vatten pumpen som är kopplat till ignition switch. Slangen går direkt ner till en ingång brevid oljefiltret .
Bild

Även här i detta hål fanns det fullt med gojs. Dock inte bara olja och vatten. Lite konstig blandning som påminer om rost,vatten,olja och bensin. Försökte få en klarare bild utav det men gick tyvärr inte.
(Det svarta mörka hålet menar jag. Vad som nu satt där var även fylld med massa gojs.)
Bild
Förlåt på förhand om denna tråd har kommit fel :(
~W
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Projekt Topplock m.m (TS-00)

NickW skrev:Väldigt konstig 'skruv' som sitter bredvid generatorn . Förstår inte varför man har satt en sådan där istället för en vanlig bult. Men men allt går loss med lite vilja =D
Bild
Det ska sitta ett stag till generatorn på den bulten
NickW skrev: Här ser vi var bypass-hose borde ha suttit. Den röda sladden/kablen som ni ser är från vatten pumpen som är kopplat till ignition switch. Slangen går direkt ner till en ingång brevid oljefiltret .
Bild
Det som är förbikopplat är oljekylaren, som sitter under oljefiltret. Bypass-hose är den tjocka som kommer mot röret ovanför den.

Sedan förstår jag inte vad sladden skulle vara kopplad till på vattenpumpen, den går inte på el utan drivs av multiremmen. Det är det remhjul som är precis bredvid den där slangen.
NickW skrev:Även här i detta hål fanns det fullt med gojs. Dock inte bara olja och vatten. Lite konstig blandning som påminer om rost,vatten,olja och bensin. Försökte få en klarare bild utav det men gick tyvärr inte.
(Det svarta mörka hålet menar jag. Vad som nu satt där var även fylld med massa gojs.)
Bild
PCV-ventilen
NickW
SUV

sverker skrev:
NickW skrev:Väldigt konstig 'skruv' som sitter bredvid generatorn . Förstår inte varför man har satt en sådan där istället för en vanlig bult. Men men allt går loss med lite vilja =D
Det ska sitta ett stag till generatorn på den bulten
NickW skrev: Här ser vi var bypass-hose borde ha suttit. Den röda sladden/kablen som ni ser är från vatten pumpen som är kopplat till ignition switch. Slangen går direkt ner till en ingång brevid oljefiltret .
Det som är förbikopplat är oljekylaren, som sitter under oljefiltret. Bypass-hose är den tjocka som kommer mot röret ovanför den.

Sedan förstår jag inte vad sladden skulle vara kopplad till på vattenpumpen, den går inte på el utan drivs av multiremmen. Det är det remhjul som är precis bredvid den där slangen.
NickW skrev:Även här i detta hål fanns det fullt med gojs. Dock inte bara olja och vatten. Lite konstig blandning som påminer om rost,vatten,olja och bensin. Försökte få en klarare bild utav det men gick tyvärr inte.
PCV-ventilen
som du märker är inte mina kunskaper eller ordval väldigt bra.
Menade den 'ventilen' brevid bypass-hose.

Ska ta en titt på den röda sladden igen imorgon. Men är hyfsad säker på att den är kopplad så.
Känns nästan som om man får en utskällning av dig nu för att man inte har kunskaperna :oops:
Imorgon blir det att fortsätta att skruva av . Serpentin bandet/remmen ska även också av för att komma åt några bultar bakom servo styrnings behållaren .(Vad jag har hört )

Hur viktiga är 'pappers packningarna ' på upper plenum?
Ha det!
~W
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ska följas! :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Ventilen? Menar du luftningsskuven?

Jag ritade lite i din bild var vattenpumpen sitter och vad som är bypass-hose:
29z4do3.jpg
Multiremmen tar du enkelt bort genom att sätta en 3/8" fyrkantsnyckel (t.ex. ett spärrskaft) i hålet på spännarmen så kan du vika undan den och ta bort remmen utan problem.

Servopumpens bultar kommer du åt genom att snurra på dess remhjul, sedan behövde jag också ta bort fästet till generatorn för att kunna vika undan servopumpen.

Alla packningar är viktiga för annars kan den dra tjuvluft, du ska ha fått med allt du behöver i packningssatsen (förutom 2 o-ringar för anslutningarna till fuel-rail som av någon konstig anledning inte finns med)
NickW
SUV

Tackar Sverker fastnat på Egr valve tror jag nu (GM 12564562) som sitter precis ovanför gasspjälet. Allt annat har jag fått av utom just denna jäkeln. Får inte alls ab den. Bilder kommer senare på dagen. Tack igen Sverker! Vad skulle vi gjort utan dig.
~W
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Den sitter med två bultar underifrån, har jag för mig.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
NickW
SUV

sverker skrev:Den sitter med två bultar underifrån, har jag för mig.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Mjo det gör den. Det är att få av dem som är problemet. Lyckades få av ena mutter som gjorde att den satt fast i växel olja stickan. Men de andra vägrar att röra på sig
~W
NickW
SUV

DAG 2
Har spenderat hela dagen mer eller mindre med att få av tre bultar/skruvar :geek:
Till mitt försvar regnade det och snöade fram tills kl 12:00 så blev inte så mycket gjort under den tiden. Tog mig ca 4 timmar att få av dessa jäkla bultarna. De satt som fan. Men efter några timmar willpower och tre burkar 556

Bilder kommer snarast ikväll....Min mobil vägrar samarbeta just nu.
~W
NickW
SUV

Här kommer bilder =) Inte super mycket dock.

Denna jäkel som jag jobbat med hela dagen. Känns så jäkla kasst. Fyra eller fem timmar spenderat för tre bultar.
Bild

Här ser man de två bultar som måste av.Först sitter den med en mutter fast länkad till Växel olja stickan. Tänk på att om denna lossas i annat syfte än topp packnings jobb sitter det en packning här, så var försiktig att du inte tar isönder packningen/ tappar den om du skruvar här av någon annan orsak. Annars följer det med en sådan här packning .
Bild

Här har den åkt av. Tappade dock några verktyg medans jag försökte få av denna bult :( Ligger väl någonstans under motorn .Bil 2-1 Nick
Bild

Så ser det ut nu,typ
Bild

Alla delar som tas av tvättas ordentligt och vissa lackeras om =D

Imorgon blir det att ta bort styrservo behållaren och lite annat smått och jobbit =)
~W
NickW
SUV

Nu har vi fastnat igen. Under styrservo tanken är det tre skruva på 13mm. Fick loss en. De andra två har bidragit till att ta isönder två stycken hylsnyckelsatser...... Yay..... Fattar inte varför de ska sitta så hårt.
~W
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

De som håller servopumpen? Du får kanske skaffa sexkanthylsor om de sitter riktigt hårt, de är mycket kraftigare och mindre risk för att dra sönder bulten.
NickW
SUV

DAG 3

Lite mindre produktiv dag idag =/ Fick av alla 'stora' bultar i motorblocket och två stycken mindre. Insprutnings systemet (?) är även borta och jag har nu massor med plats att jobba på med motorn. Har även hittat var packningen sa kaputt då man ser tydliga spår utav motorolja på sidan av blocket.

Jobbar nu på att få bort styrservo pumpen så att jag kan flytta den till sidan och komma åt de sista två bultarna som håller blocket på plats.

Dock 'bröts' min hylsnykel adapter två gånger. Så dagen blev spenderad av att köra till verkstaden för att hämta nya verktyg. Hämtade även ut ett paket =D

Första gången för mig de har gått isönder här. Ska pröva med fasta nycklar imorgon . 556 ligger på under natten.
Bild

Sitter tre bultar bakom detta hjul i ett mönster utav en pyramid . Lossade multiremen och tog in min hylsnykel igenom hålen i hjulet. Snurrade på hjulet när jag var klar med första för att komma åt nr 3 och 2. De satt hårt de
Bild

Här ser vi mina bultar som satt i motorn. Dessa ska bli ersatta utav nya bultar när allt kommer på plats. Man kan nog lugnt säga att det finns vatten i motorn .
Bild

Sedan hämtade jag även ut dessa skönheter på posten idag från USA. Riktigt fina =)
BildBild

Hoppas bultarna ger med sig imorgon.Vi får verkligen hoppas att de ej bryts. Hittils har den första bulten lyckats 'fastna' i min 13mm nyckel.....blir att köpa ny bult.
~W
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Det är ordentligt slit för dig med skruvandet.
Tunga paket är kul:-)

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
NickW
SUV

Arvid78 skrev:Det är ordentligt slit för dig med skruvandet.
Tunga paket är kul:-)

Chrysler Voyager V6 2004

Jupp massor av skruvande, men det är det som är så jävla kul med. Man önskar dock att vissa skruvar satt lite lättare
~W
Skriv svar