Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

tömma tanken på min chevrolet transsporter 2001

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
hkd
Station Wagon

tömma tanken på min chevrolet transsporter 2001

Hej.
Är det någon som vet hur man tömmer tanken på en chevrolet transsporter 2001 på bästa sätt?
jag har ca 80 liter i den som jag vill ha ut.
andledningen är att jag får antagligen skrota bilen då hela motorn är full med vatten. :( :(
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: tömma tanken på min chevrolet transsporter 2001

Vad tråkigt med bilen, riktigt trist!

Det billigaste alternativet blir nog att använda en gammal vattenslang om du har någon som du kan avvara, annars finns det billiga vattenslangar på exempelvis Biltema (http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn ... 000017745/). Tanken är alltså att använda hävertprincipen för att få ur bensinen från tanken (uppsamlingsdunken måste då vara på en lägre nivå än tanken i bilen för att detta ska fungera). Vill man även ha en pump på slangen så har Biltema en billig hävertpump (ser i ut som en sådan pump om jag inte ser fel): http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor/Moto ... 000021523/. De har även en pump med slang men då blir priset lite högre: http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor/Moto ... 000037661/, dock är sistnämnda slang en bränsleslang så det är en fördel mot en vanlig vattenslang, men vill man ju heller inte lägga för mycket på detta, i så fall hade man kunnat köpa elektriska pumpar osv. (jag hade dock ogärna viljat ha någon el vid bränslet, även om pumpen är gjord för just bensin).

En annan metod är om du lossar slangen från filtret på tanken och kör igång bränslepumpen manuellt, men var försiktig i så fall, även med förstnämnda metod. Säkerheten kommer först.

Har du flera dunkar som bensinen ska i eller ska du flytta den från Chevan till en annan bil?

Hoppas att det löser sig.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
hkd
Station Wagon

Tack för svar Avenger.

Ja det var mycket tråkigt. den har varit min trotjänare i snart 10år och jag tycker att det är en fantastik bra bil.

Ok. jag fick höra att man ej kunde slanga ur chevan som på gamla bilar då den skulle ha någon form av skydd från att genomföra detta.
Men då ska jag prova med en vanlig vattenslang. jag får fylla på i bensin dunkar jag har och fylla på frugans bil.

Något bra tips på att köra bränslepumpen manuellt?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Då förstår jag att det är extra tråkigt då du ägt den i 10 år! =(

Ang. en spärr i tanken så har jag inte hört något om det, vet ej om det stämmer på Trans Sport.

Vad gäller bränslepumpen så skulle du kunna tillsätta 12 volt direkt till kontakten/kablaget till pumpen eller där bränslepumpsrelät sitter.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar