Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Era erfarenheter Silverado 5.7

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
swingminx
Minivan

Era erfarenheter Silverado 5.7

Hej!
Återigen kommer suget på en pickup tillbaka. Speciellt nu när man bor i hus, och inte är speciellt duktig med släp. Åka iväg och slänga grejer, handla på ikea etc blir så mycket svårare när man har en A6 och sambon en Citroen C3.
När jag skulle köpa mig en stor domkraft, och blev tvungen att ta hennes bil, alltså en liten C3(Kan inte fälla baksätena på min A6)..Då vill man ha en större och manligare bil sen :lol:

Har bevakat blocket ett tag nu efter Silverado.
Bensin, V8 och årsmodel 95-97. Angående årsmodel tänker jag såhär, sista årsmodellen av den generationen = mer pålitlig?

Så jag vill gärna ha era erfarenheter ni som ägt/kört dessa bilar :)
Blir mest troligt en året runt bil. Rostar det direkt eller går det bra bara man gör en rostskyddsbehandling?

Bränsleförbrukning kommer ju alltid på frågan i såna här trådar, fuelly.com finns ju men jag vill gärna veta vad mycket era drar :) Min A6 drar 1.3 blandat, så en ökning där är inget som skrämmer mig.

Några vanliga fel som man hålla utkick efter?

Får man köra alla dessa med B-kort?

Något mer ni tänker på om bilen som inte jag tagit upp i mina frågor, så fyll gärna på isåfall :)

Den här kom ut häromdagen, den är jag riiiktigt sugen på även om priset är lite i överkant kan jag tycka.
http://www.blocket.se/sodermanland/Chev ... m?ca=7&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
Är ju en stepside med en "båge" längstgående på flaket, kan man fortarande montera ett flakskydd då? Känns som ett måste, för inte vill man ha massa regn och snö liggandes där och mysa tills rosten kommer.

Tack på förhand
// Per
Annons
Användarens profilbild
swingminx
Minivan

Re: Era erfarenheter Silverado 5.7

Ingen..?
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV

Nu ska jag inte kasta sten i rabatten ? eller var det i drivhuset :shock: Skit samma :D Om det är så hade jag tittat på en S10,a i stället. Den passar Svenska förhållande bättre, 1500 är lite för stor om man ska använda den till att hämta saker i stan. Man får in den på en parkeringsficka men får sällan upp dörrarna. In i ett parkeringsgarage är man uppe och klättrar på väggarna i bland :D Men vist V8 är gött. S10 har inte det men kan få!! 4,3 V6 är en kapad 350 v8 så det går ner men ack så trångt. För övrigt så ska jag inte klaga på Silverado modellerna mer en att dom som är något att ha kostar ;)
Det är alltid den sista hästkraften som får motorn att rasa !!
Användarens profilbild
swingminx
Minivan

tekniknissen1 skrev:Nu ska jag inte kasta sten i rabatten ? eller var det i drivhuset :shock: Skit samma :D Om det är så hade jag tittat på en S10,a i stället. Den passar Svenska förhållande bättre, 1500 är lite för stor om man ska använda den till att hämta saker i stan. Man får in den på en parkeringsficka men får sällan upp dörrarna. In i ett parkeringsgarage är man uppe och klättrar på väggarna i bland :D Men vist V8 är gött. S10 har inte det men kan få!! 4,3 V6 är en kapad 350 v8 så det går ner men ack så trångt. För övrigt så ska jag inte klaga på Silverado modellerna mer en att dom som är något att ha kostar ;)
Stan är inget bekymmer då jag bor i en liten by utanför Karlstad, och här ställer man sig lite hur man vill så parkering är inget problem ;) Men visst, det händer ju att man måste in till stan men då finns det fina stora parkeringar och allt som oftast så ställer man sig bara över 2 platser :lol:
S10 går tyvärr bort för mig då det enda kriteriet för min nästa bruksbil är V8, Chevrolet Pickup,(Tahoe,Suburban står med på listan också) Dodge RAM vore väl drömmen men det är utanför min prisbild.

Men iaf, tack för dina åsikter :)

Med vänlig hälsning
Per
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV

Okej Okej !!! :lol: Där är en sak om man vill ha en sådan apparat diesel 6,5 lit motorn. Snål och låter förfarande V8 med ett härligt diesel knatter. Och luktar som en gammal Bolinder Munktell.
Nackdelen är att dom kan vara svårstartade när det är riktigt kalt. Motorvärmare och batteriladdare löser detta, Har man väl fått dom varma så håller dom sig 7-8 timmar.
Dom felen som jag har sätt är rost, bakre hytthörnorna, tröskellådor. och tvärbalkarna underflaket.
Växellådorna 400 är ok men 700 och 4L60-E lådan är inte dåligt men har lättare för att rasa, Särskilt om den inte servas. dock att föredra för överväxelen.
Med 350 motorn och 305 har jag aldrig lyckas köra under 1,5 lit milen. 454 an 2 lit typ +++++++ !!!
Dom flesta är B kortare men det som är problemet är att man inte får dra så mycket med dom med B kort.
C modellen är att föredra om man inte ar behov av 4 hjulsdriften . Mindre som kan gå sönder :D
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Största problemet är nog rost som tekniknissen säger, det ska man leta efter och poängtera väl för säljaren, men visst kan det ju finnas fina exemplar :)

S10 går bort också tycker jag, om man vill ha något maffigt :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
swingminx
Minivan

C-modellen?
Så 1.1-1.2L/milen är inget att räkna med på landsvägskörning?
Jo jag har ju B-kort också, men över 750kg är det sällan jag drar..och idén med pickup kom efter att både jag och frugan hatar att köra släp :lol:
Sen undrar jag vad det är för skillnad på en 1500 och 2500?

Vart mer exakt är "bakre hytthörnen"? På själva flaket? och även tvärbalkarna..går detta att se utan att montera av hela flaket? :lol:
Användarens profilbild
tekniknissen1
SUV

C, är bakhjulsdrivna och K, 4 hjulsdriven. Nej inte på flaket på hytten (Bakre hytt hörnorna )
12.jpg
12.jpg (139.33 KiB) Visad 5341 gånger
Och tvär ribborna som ligger mot ramen. Jo du ser dom bara du sticker in huvudet under flaket
1500 2500 och 3500 är chassi typ
Alltså last kapacitet och ett tillägg HD Heavy duty sår det för men det är drag kapasiteten.
Är inte säker på exakt men typ 1500 1 ton 2500 1,5 ton 3500 2,5 ton men det är i USA så här blir man inte klok vad som gäller här i Sverige. Men det står i registreringsbeviset vad som dom får lasta .
För övrigt så är det samma motor alternativ men skiljer sig lite på växelådor och bakaxlar.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ang. rosten så gör du klokast i att ta på dig ett par arbetskläder och starka LED lampor vid ev. provkörning/koll på bilen, man kommer lätt åt under bilen om man lägger sig ner och inspekterar, så får man en uppfattning om vad som gäller =) "golvet" till flaket under till, balkarna överallt osv. Jag hatar verkligen rost så det är något som jag hade sökt igenom ordentligt :mrgreen:

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ang. rosten så gör du klokast i att ta på dig ett par arbetskläder och starka LED lampor vid ev. provkörning/koll på bilen, man kommer lätt åt under bilen om man lägger sig ner och inspekterar, så får man en uppfattning om vad som gäller =) "golvet" till flaket under till, balkarna överallt osv. Jag hatar verkligen rost så det är något som jag hade sökt igenom ordentligt efter.., har lite "mani" på att ramen måste vara bra =)

Bild
Skriv svar