Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

felkoder Chrysler Voyager 3.3 V6 -03

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Desoto
Minivan

felkoder Chrysler Voyager 3.3 V6 -03

tjena igen

igår började motor lampan lysa :( fick fram dessa koder när jag slog av och på tändningen ett par ggr
P1684 den har jag hittat var något med att batteriet var frånkopplat , den andra är P0135 men hittar ingen info om den. någon som vet?

mvh Desoto

Bil: Chrysler Voyager 3.3 V6 -03
Senast redigerad av Avenger den tis 08 maj 2012, 08:55, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken samt texten.
Annons
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem

Re: felkoder

Verkar vara syresensorn, kanske på det bakre grenröret?

Det är iaf vad jag får fram.

Men jag är inte helt hundra.
Kanske Avenger har bättre koll?
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Desoto
Minivan

Re: felkoder

är det samma sak som Lambdasensor ?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: felkoder Chrysler Voyager 3.3 V6 -03

Hej!

Den första felkoden beskriver precis som du säger att batteriet varit urkopplat inom de 50 senaste uppstarterna av bilen/tändningen (P1684).

Den andra felkoden beskriver något problem med värmeelementet/kablaget till en syresensor (brukar kallas lambdason även om det inte riktigt stämmer helt 100%).

P0135 beskriver att det är lambdasonden som sitter Bank 1 sensor 1, förenklat så betyder det att sensorn sitter på den sidan av motorn där cylinder nummer 1 finns, sensor 1 betyder helt enkelt att det är första sensorn från grenröret (dvs. sensorn FÖRE katalysatorn på den sidan av motorn).

På din bil med 3.3 V6 så sitter cylinder nummer 1 längst bak på motorn, dvs. mot kupén/torpedväggen = lambdasonden som ger felaktigt värde är alltså den FÖRE katalysatorn på grenröret längst bak på motorn. Tror inte du kommer åt denna utan att hissa upp bilen på en verkstad/lift, kan bli väldigt trångt =/ Men det kanske är något annat också, kablaget eller kontakten?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Desoto
Minivan

Re: felkoder Chrysler Voyager 3.3 V6 -03

tack ska kolla när jag kommer hem idag, har grop så det är inga problem :)
Skriv svar